Tuesday, December 27, 2011

ORANG MELAYU SEMENANJUNG ASALNYA BERKULIT HITAM?

Rata-rata orang Melayu hari ini berkulit sawo matang atau coklat kemerah-merahan. Warna tersebut seakan-akan warna buah ciku yang sudah masak. Istilah ‘orang Melayu’ yang Penulis Blog maksudkan di sini bukan hanya sekadar meliputi orang Melayu di Malaysia sahaja, tetapi juga orang Melayu yang terdapat di Singapura, Brunei Darussalam, Indonesia, Thailand dan juga Myanmar.

Namun begitu, apakah pendapat anda sekiranya Penulis Blog mengatakan bahawa orang Melayu di Semenanjung Tanah Melayu dahulukala asalnya berkulit hitam?. Penulis Blog yakin, tentu ramai yang tidak percaya! Mungkin ada di kalangan anda yang berfikir seperti ini - ‘bagaimana orang Melayu di Semenanjung Tanah Melayu dahulukala berkulit hitam, sedangkan kita sebagai anak cucu atau keturunan mereka berkulit sawo matang?’. Berikut adalah jawapannya...

Tarikh Patani
Selain bahasa Melayu, manuskrip Tarikh Patani juga
kini boleh didapati dalam bahasa Inggeris dan Thai.
Beberapa bulan yang lepas, Penulis Blog telah menemui dua sumber pensejarahan yang membuktikan bahawa nenek-moyang kita dahulukala asalnya berkulit hitam. Sumber pertama ialah Tarikh Patani - sebuah manuskrip sejarah yang dipercayai dikarang pada sekitar tahun 1500 Masihi oleh Syeikh Safiuddin al-Abassi atau Tuk Raja Faqih, seorang ilmuwan Melayu yang berasal dari negeri Patani Darussalam. Menurut Tuk Raja Faqih di dalam manuskrip Tarikh Patani:-

Adapun orang Melayu (di Langkasuka) waktu itu rupa(nya) hitam-merah
atau hitam manis. Rupanya kecil daripada orang Arab dan (orang) Parsi.”

Potongan ayat di atas menyatakan kepada kita tentang bagaimanakah rupa asal orang Melayu dahulukala di Semenanjung Tanah Melayu, khususnya di Langkasuka serta seluruh tanah jajahannya. Mereka digambarkan sebagai bangsa yang berkulit hitam-merah atau hitam manis. Warna kulit mereka ternyata berbeza daripada warna kulit kita pada hari ini. Jika sumber dari Tarikh Patani belum meyakinkan anda, kita rujuk pula kepada sumber pensejarahan yang kedua.

Zhí Gòng Tú
Ilustrasi yang menggambarkan 12 orang duta
dari pelbagai negara, termasuklah Langkasuka.
Sumber kedua yang Penulis Blog maksudkan ialah Zhí Gòng Tú (职贡图 / 職貢圖). Zhí Gòng Tú bermaksud ‘Potret-potret Persembahan Terbitan Berkala’. Zhí Gòng Tú merupakan satu set lukisan bersejarah rasmi, di mana setiap potret mengandungi gambar atau ilustrasi. Salah satunya telah dihasilkan ketika zaman Maharaja Yuan (508-555 Masihi), salah seorang pemerintah dinasti Liang di tanah besar China.

Pada asalnya, Zhí Gòng Tú yang dihasilkan pada zaman Maharaja Yuan ini mengandungi 25 potret yang menggambarkan duta-duta dari pelbagai negara. Namun begitu, kini hanya tinggal 12 potret sahaja kerana yang selebihnya sudah hilang atau tidak dapat dikesan lagi. Salah sebuah negara yang pernah menghantar duta ke tanah besar China ialah Langkasuka. Buktinya adalah seperti di bawah ini:
Potret yang menggambarkan seorang duta
berkulit hitam (tengah) yang berasal dari Langkasuka.
Apa yang menarik mengenai gambar atau ilustrasi di atas ialah warna kulit duta kerajaan Langkasuka di tanah besar China. Jika diperhatikan, kita akan mendapati bahawa warna kulit duta tersebut ialah hitam. Sumber dari negara China ini telah membuktikan bahawa apa yang diceritakan oleh Tuk Raja Faqih di dalam manuskrip Tarikh Patani itu bukanlah rekaan semata-mata. Sebaliknya, ia adalah fakta sejarah!

Hitam Bertukar Sawo Matang
Empayar Langkasuka dan seluruh tanah jajahannya.
Kini, hanya tinggal satu persoalan yang perlu kita jawab - jika benar orang Melayu dahulukala di Semenanjung Tanah Melayu asalnya berkulit hitam, bagaimana kita sebagai anak cucu atau keturunan mereka boleh berkulit sawo matang?. Jawapan bagi persoalan tersebut ada dinyatakan dengan jelas di dalam Tarikh Patani:

Syahdan, maka adalah ka(h)win nikah tidak ada (di Langkasuka),
sebab itu pun bercampurlah (orang) Hindi (India), dan
 (orang) Cina dan orang Melayu (Langkasuka).
Dan beranak cucu jadi orang campuran.
Dan orang Melayu (di Langkasuka) bercampurlah
keturunan zuriat. Tiada serupa dengan orang-orang Arab.

Adapun orang-orang Arab tidak bercampur. Tetapi (ada segelintir) orang-orang Arab datang ke Langkasuka pun ada bercampur juga. Dan akhirnya adalah keturunan orang Arab (di Langkasuka). Dan begitu juga orang-orang Parsi bercampur juga dengan orang-orang Melayu (Langkasuka).

Dan banyaklah orang-orang Arab datang berniaga dan duduk di negeri Patani (Langkasuka).
Dan orang-orang (Arab) itu bercampur kahwin dengan orang Melayu (Langkasuka).
Dan banyaklah keturunan mereka itu duduk di Patani (Langkasuka).”

Adapun orang-orang Arab dan orang-orang Parsi itu pun banyaklah berkahwin dengan orang Melayu di negeri Patani (Langkasuka). Dan orang Arab dan Parsi mana berkahwin itu bawa isteri (yang berbangsa Melayu) ke negeri China dan Khemir (Khmer) kerana berniaga ke negeri tersebut.”

Adapun Raja Seri Wijaya (Maharaja Srivijaya) mula masuk
 (ke negeri) Langkasuka itu (lalu) berkahwin dengan anak
Raja Langkasuka. Dan (men)dapat anaknya
 (yang) bernama (Raja) Bangsa.”

 “Syahdan, adapun seorang puteri Raja Senggora (Raja Sanjura) itu
sangat-sangat cantik rupanya. Maka adalah saudagar orang Parsi
minta berkahwin (dengan puteri Raja Sanjura itu). Maka Raja Antirata,
raja negeri Patani (Langkasuka) (itu) pun mintalah (kepada Raja Sanjura).
Maka akhirnya berkahwin(lah) anak saudagar Parsi (itu) dengan
puteri Raja Senggora (Raja Sanjura) itu. Nama anak
saudagar Parsi itu (ialah) Sulaiman Syah.

Semua perenggan ayat di atas telah membuktikan bahawa nenek-moyang kita dahulukala sudah mengamalkan perkahwinan campur dengan pelbagai bangsa asing seperti India, Cina, Parsi, Arab, Khmer serta Melayu Srivijaya dari Sumatera. Hasil dari perkahwinan campur inilah, lahirnya kita semua hari ini yang memiliki warna kulit sawo matang atau coklat kemerah-merahan.
Mungkinkah rupa asal nenek-moyang orang Melayu
di Semenanjung Tanah Melayu seperti ini?
Menurut Tarikh Patani juga, perkahwinan campur di antara orang Melayu Langkasuka dengan bangsa asing dipercayai telah berlaku sebelum kelahiran Nabi Isa A.S lagi. Berikut adalah petikan ayat yang membuktikannya:

Inilah kisah riwayat hikayat Raja Langkasuka.
Raja (me)merintah hukumah (kerajaan) ini agamanya Hindu dan Brahman.
Ibu ‘ashimah (ibu kota) (terletak) di negeri Kedah waktu sekarang.
Kita, nahnu (kami), tiada tahu bila mula,
lakin (tetapi) kata setengah-setengah orang tua,
(se)belum Nabi ‘Isa anak Mariam zahir (lahir), 
orang-orang Cina (sudah) datang bertijarah (berdagang) di negeri ini.”

Perenggan ayat di atas telah membuktikan bahawa amalan perkahwinan campur di antara penduduk pribumi Langkasuka dengan bangsa asing telah pun berlaku sejak lebih dari 2,000 tahun dahulu. Ini secara tidak langsung telah mempengaruhi warna kulit orang Melayu di Semenanjung Tanah Melayu, yakni daripada warna asalnya (hitam) kepada warna sawo matang.

Sebelum mengakhiri topik ini, Penulis ingin membuat EMPAT kesimpulan berdasarkan bukti-bukti pensejarahan di atas iaitu:
  1. Nenek-moyang orang Melayu di Semenanjung Tanah Melayu pada asalnya berkulit hitam.
  2. Orang Melayu di Semenanjung Tanah Melayu telah mengamalkan perkahwinan campur dengan pelbagai bangsa asing sejak lebih dari 2,000 tahun dahulu, yakni sebelum kelahiran Nabi Isa A.S lagi.
  3. Orang Melayu di Kepulauan Sumatera dan Kepulauan Borneo sememangnya berkulit sawo matang sejak dari dahulu lagi. Ini membuktikan bahawa mereka TIDAK serumpun dengan orang Melayu di Semenanjung Tanah Melayu yang pada asalnya berkulit hitam.
  4. Ini sekaligus membuktikan bahawa orang Melayu di Semenanjung Tanah Melayu BUKANlah kaum pendatang dari Kepulauan Indonesia, sepertimana yang didakwa oleh pihak-pihak tertentu. Sebaliknya, orang Melayu (dan juga masyarakat Orang Asli) adalah penduduk asal di bumi Semenanjung yang bertuah ini.
Sumber Rujukan

  • Pensejarahan Patani.
  • Tarikh Patani.
  • Zhí Gòng Tú (Potret-potret Persembahan Terbitan Berkala - Dinasti Liang).
  • Laman web Pusat Rujukan Persuratan Melayu @ DBP.

122 comments:

  1. saya banjar + jawa + bugis.... n moyang banjar tu ada pengaruh cina sikit ,..... saya ni melayu ke??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum Salam sejahtera untuk kita semua, Sengaja ingin menulis sedikit kesaksian untuk berbagi, barangkali ada teman-teman yang sedang kesulitan masalah keuangan ingin seperti saya.. Perkenalkan nama saya abdul rochman junaidy umur 38 tahun Awal mula saya mengamalkan Pesugihan Tanpa Tumbal yaitu uang gaib karena usaha saya bangkrut dan saya menanggung hutang sebesar 785 juta saya sters hampir bunuh diri tidak tau harus bagaimana agar bisa melunasi hutang saya. Secara tidak sengajah sewaktu saya buka-buka internet saya menemukan salah satu situs abah duihantoro saya baca semua isi situs beliau akhirnya saya tertarik untuk meminta bantuan kepada abah duihantoro. Awalnya sih memang saya ragu dan tidak percaya tapi selama beberapa hari saya berpikir, akhirnya saya memberanikan diri menghubungi abah duihantoro di nomer 085298463149 singkat cerita alhamdulillah beliau sanggup membantu saya melalui pesugihan uang gaib sebesar 2 milyard dan pada saat itulah saya sangat pusing memikirkan bagaimana cara saya berusaha agar bisa memenuhi persyaratan yg abah sampaikan sedangkan saya tidak punya uang sama sekali. Akhirnya saya keliling mencari pinjaman alhamdulillah ada salah satu teman saya yg mau meminjamkan uangnya akhirnya saya bisa memenuhi
      syarat yg abah duihantoro sampaikan.. singkat cerita selama 3 hari saya sudah memenuhi syaratnya saya dapat telpon dari abah untuk cek saldo rekening saya,, saya hampir pingsan melihat saldo rekening saya sebesar 2M 150 ribu rupiah. Singkat cerita bagi saudara(i) dimanapun anda berada jika anda menemukan pesan saya ini dan anda sudah berhasil mohon untuk di sebarkan agar saudara(i) kita yg diluar sana yg sedang dalam himpitan hutang atau ekonomi semua bisa bebas.. Jika saudara(i) ingin seperti saya silahkan konsultasi atau hubungi abah duihantoro di 085298463149 / whatsapp +6285298463149 sosok beliau sagat baik dan peramah dan sagat antusias membantu orang susah. Demi allah demi tuhan inilah kisah nyata saya abdul rochman junaidy semoga dengan adanya pesan singkat ini bisa bermanfaat sekian dan terima kasih...






      Delete
    2. KABAR BAIK!!!

      Nama saya Lady Mia, saya ingin menggunakan media ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman agar sangat berhati-hati, karena ada penipuan di mana-mana, mereka akan mengirim dokumen perjanjian palsu kepada Anda dan mereka akan mengatakan tidak ada pembayaran di muka, tetapi mereka adalah penipu , karena mereka kemudian akan meminta pembayaran biaya lisensi dan biaya transfer, jadi berhati-hatilah terhadap Perusahaan Pinjaman yang curang itu.

      Perusahaan pinjaman yang nyata dan sah, tidak akan menuntut pembayaran konstan dan mereka tidak akan menunda pemrosesan transfer pinjaman, jadi harap bijak.

      Beberapa bulan yang lalu saya tegang secara finansial dan putus asa, saya telah ditipu oleh beberapa pemberi pinjaman online, saya hampir kehilangan harapan sampai Tuhan menggunakan teman saya yang merujuk saya ke pemberi pinjaman yang sangat andal bernama Ms. Cynthia, yang meminjamkan saya pinjaman tanpa jaminan sebesar Rp800,000,000 (800 juta) dalam waktu kurang dari 24 jam tanpa konstan pembayaran atau tekanan dan tingkat bunga hanya 2%.

      Saya sangat terkejut ketika saya memeriksa saldo rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah yang saya terapkan dikirim langsung ke rekening bank saya tanpa penundaan.

      Karena saya berjanji bahwa saya akan membagikan kabar baik jika dia membantu saya dengan pinjaman, sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa stres atau penipuan

      Jadi, jika Anda memerlukan pinjaman apa pun, silakan hubungi dia melalui email nyata: cynthiajohnsonloancompany@gmail.com dan atas karunia Allah, ia tidak akan pernah mengecewakan Anda dalam mendapatkan pinjaman jika Anda mematuhi perintahnya.

      Anda juga dapat menghubungi saya di email saya: ladymia383@gmail.com dan Sety yang memperkenalkan dan memberi tahu saya tentang Ibu Cynthia, ini emailnya: arissetymin@gmail.com

      Yang akan saya lakukan adalah mencoba untuk memenuhi pembayaran cicilan pinjaman saya yang akan saya kirim langsung ke rekening perusahaan setiap bulan.

      Sepatah kata cukup untuk orang bijak.

      Delete
  2. Fauzan, awak memang Melayu la... Di Malaysia, orang Banjar, Jawa dan Bugis dianggap sebagai Melayu... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Org banjar di anggap org dayak aski

      Delete
    2. Kepala hotak orang melayu hanya di semenanjung ja org melayu akan di gelar melayu kalau dia guna adat melayu pakai baju melayu dan amal adat melayu tiada dalam sejarah melayu org Banjar org jawa org Bugis org minang itu melayu itu hanya kata kamu dan kata org bodoh dan buta sejarah melayu hanya ada satu bangsa saja di mana pn dia berapa jawi melayu jika benar jawa itu melayu suruh org melayu cakap jawa ternganga kot.. bahasa saja berbeza adat pn berbeza pakaian pn. Berbeza sedangkan melayu hanya ada satu agama Islam sedang bangsa lain lebih dari satu agama jgan claim melayu la ye. X malu ke kami org melayu x pernah jadi bangsa lain melayu kami sebelum wujud nama melayu kami adalah bangsa jawi

      Delete
  3. lorhh..macam tu rupanya..kalau dulu tak kawen air batu campur....... sampai sekarang gamaknya semua berkulit legam gitu..haha.

    ReplyDelete
  4. Myra Azraff, macam tu la kiranya... hahaha... nasib baik tok nenek kita dulu-dulu kahwin campur... sebab tu kulit kita jadi sawo matang... LOL~~~

    ReplyDelete
  5. Honey Bugis n ada byk mix...mc melayu ke???

    ReplyDelete
  6. Hahaha... kalo Bugis, kira Melayu la tu... cuma tak "pure" je... :)

    ReplyDelete
  7. ow.... saya ni melayu la..alhamdulillah.. tapi saya ni melayu apa? banjar kew? jawa kew? or melayu campor? HAHAHAHAHAHHAHAHA byk tanya pulak kannnn

    ReplyDelete
  8. Ha3!! Ape2 pn ini membuktikan yg bangsa Melayu mmg bersikap terbuka dr dl lg. Mudah menerima elemen asing ke dlm kehidupan mereka.

    ReplyDelete
  9. Den V0gue - tak penting pun Melayu ape... lagipun, dalam kad pengenalan cuma tulis 'Melayu' je, kan? Hihihi~

    aim - ya betul... nenek-moyang kita mudah menerima elemen asing... tapi BUKAN sepenuhnya... setiap elemen yang nak dimasukkan, perlu ditapis terlebih dahulu... mana yang sesuai, terus masuk... mana yang kurang sesuai, perlu diubahsuai dulu... mana yang tak sesuai langsung, memang tak akan masuk... ;-)

    HanaMatata - terima kasih! teruskan setia bersama blog ini... lebih banyak cerita-cerita menarik yang akan saya bongkarkan pada artikel yang akan datang!~ :D

    ReplyDelete
  10. owhhh..baru saya tahu..patutla kebanyakan kawan2 saya dari kelantan/pattani/kedah smua kulit hitam je saya tgk..saya ingatkan drg tu ada darah mamak,rupanya memang asli keturunan begitu..hehehe..terima kasih atas penerangan saudara.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sebenarnya kebanyakan kelantan/patani adalah berkulit cerah..kdg2 mereka kelihatan iras cina dan bermata sepet.....sepet mata mereka tidak sama sepet mata cina....

      kenapa penduduk kelantan/patani atau segenting kra berkulit hitam..sbb mereka adalah melayu proto iaitu melayu asal..akibat kawin campur skang kulit mereka berbagai variasi adanya..

      Delete
  11. Huh??? mana lah data anda pakai ni? ermmm boleh jawap..asal usul orang2 indonesia datang darimana? saya hairan lah?tak kan mereka boleh wujud macam tu je kat indonesia?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kaum awal si seluruh kepulauan Indonesia adalah KAUM MALA YG TERAMAT PRIMITIF terpisah diberbelas ribu pulau dan tersisih dari segala bentuk ketamadunan, seperti mana yg terdapat dalam dokumen yg menyebut Pulau Jawa (tidak diketahui tarikhnya bila nama Pulau Jawa bernama begitu) teralalu sedikit penghuninya, termasuk berbelas ribu pulau yg lainnya, selepas kejadian banjir besar. Sehinggalah ditamadunkan oleh pembawa Ajaran Ibrahim, pembawa ajarn buddha dan hindu. Asal usul KERAJAAN JAMBI adalah dari KERAJAAN KEDAH TUA, KERAJAAN KANDIS berasal dari KERAJAAN PAHANG TUA (Kuantan Pahang), KERAJAAN JAWA asalnya dari KERAJAAN JAWAKA dan GRAHI begitu juga dengan KERAJAAN MEDANG berasal dari KERAJAAN RAKTAMRITTIKA atau Medang Gana/Kamulan di Selatan Siam, KERAJAAN KUTAI PULA berasal dari KERAJAAN LANGKASUKA (KEDAH). Tamadun awal Bangsa Mala bermula di Tanah Besar...tak masuk akal bermula di Pulau-Pulau...berkembangnya agama dan tamadun asalnya disebarkan melalui Jalan Sutera atau JALAN DARAT kemudian disusuli dengan cara pelayaran...kurang waras jika dikatakan kaum primitif pulau tahu tentang ilmu pembuatan kapal dan pelayaran. Begitu juga dengan tamadun bahasa, budaya dan penulisan...bermula dari tanah besar. Siuman ke jika dikatakan AGAMA HINDU berasal dari Sumatera dan Agama Buddha berasal dari Pulau Jawa??? Apa pulak bentuk tamadun dan agama kaum primitif di seluruh kepulauan Indonesia yg boleh membuatkan kaum India, Cina dan Indocina datang berduyun-duyun mempelajari ketamadunan diarng...yg pastinya kebanyakan kerajaan awal terdapat di kepulauan Indonesia itu adalah kerajaan pelarian Bangsa Awal Mala yg kalah perang dengan Kerajaan Buddha dan Hindu. Manakala kerajaan awal di pulau Jawa/Sunda pula adalah kerajaan yg tak punya harga diri tinggalkan negeri buka kerajaan baru di pulau, takut diserang.

      Delete
    2. Knape keturunan melayu malay hitam ???
      Ape kerna bangsa melayu malay suke ae mani bangla,.?
      Cer teke..

      Delete
  12. Apa nak heran kalau orang2 Melayu dahulu kala dikatakan berkulit gelap, orang2 Melayu kan pelaut yang terkenal... sistem pengangkutan orang2 Melayu dahulu kala sebelum wujudnya pengangkutan moden sepertimana pada hari ini - perahu dan kapal layar, sebab itu penempatan2 Melayu awal letaknya di Muara Sungai, orang2 Asli pula tinggal jauh nun dipendalaman tetapi sistem pengangkutannya tetap menggunakan laluan air..

    Pada hari ini pun, kalau kita ke Kedah terutamanya, lihat penanam padi di sana (bukan bertujuan menghina) - rata2nya berkulit hitam manis kerana setiap hari kerjanya membanting tulang di bawah panas terik matahari.. kulit2 pelaut di rantau belah sini - rata2nya berkulit gelap - kalau tidak masakan wujud seorang insan melayu pertama mengelilingi dunia dan diberi gelaran Henry the Black (Enrique Of Malacca)oleh Magellan kan ???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul. Orang Melayu memang bangsa lasak. Mengikut sejarah Patani Orang Melayu Asli adalah campuran Orang Laut dan Orang Darat. Zaman dulu orang Melayu Lama (saya orang lama) bila marah, tidak bersetuju atau sekadar berjenaka akan berkata "Eh, jangan lah Darat sangat" menyinggung asal muasal melayu asli itu sendiri. Orang Melayu lama pun kerja membanting tulang empat kerat, kerja kampung, bertani dan menjadi nelayan tak sempat nak memutihkan badan. Tak apa hitam hitam si tampuk manggis, sungguh pun hitam dipandang manis. Mungkin kenyataan bangsa kita berkulit hitam apalah salahnya asalkan Melayu juga. Jangan malu dengan bangsa sendiri.

      Delete
    2. Kalau nak diikutkan semua bangsa asalnya dari kulit hitam(berdasarkan bukti penemuan) orang kulit hitam adalah bangsa yang pertama. Warna kulit,rambut Dan mata berubah ikut cuaca dan climate exp:warna mata,kulit gelap sebenarnya disebabkan oleh melasma
      Jadi kaum melayu asalnya kriteria sebagai Austronesian

      Delete
  13. Srivijaya adalah negara persekutuan. Aktiviti utama perdagangan. Oleh itu tidak hairan sekiranya terdapat bangsa lain menjadi warganegara Srivijaya, terutamanya mereka yang mempunyai kepakaran dan kebolehan. Orang Melayu memang cekap menguruskan negara berpenduduk berbilang bangsa. Mereka juga bijak mengiktiraf dan menggunakan sumber manusia pelbagai bangsa. Seperti Malaysia hari ini yang mempunyai duta ke Lebanon, seorang rakyat Malaysia berbangsa India, berpakaian kot bangsa eropah. Begitulah juga Srivijaya, menghantar duta warganegara Srivijaya berbangsa India, berpakaian ala sami India, ke China. Jadi bila pelukis China menggambarkan duta Srivijaya, tentulah pelukis cina tersebut melukis gambar seorang India. Begitu juga hari ini, wartawan Lebanon ketika merakamkan kunjungan duta Malaysia ke istana presiden, merakamkan gambar seorang rakyat Malaysia berbangsa India. Tetapi ini tidak bermaksud penduduk berbangsa Melayu Malaysia berkulit gelap.

    ReplyDelete
  14. Sila lihat juga Kajian Lembah Bama (Kuala Lipis)Sebagai Pusat Tamadun Melayu Silam dan Kajian Saya tentang Tamadun Melayu Sama Tuanya Dengan Tamadun Cina dan Jepun dan Kajian Dialek SgBatuRelong DiGunakan oleh Tamadun Cina,Arab,Jepun,Greek ,Itali dan lain-lain.Kajian Lembah Bama diterbitkan pada tahun 2009.TK

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dr. Aminudin ni tak habis-habis suruh beli buku dia...

      Delete
  15. Malay is malay.....takkan hilang melayu di dunia....insyallah....

    ReplyDelete
  16. Bukan tertelak pada fizikal kulitnya tapi melayu tu dalam jiwanya. Anda sendiri tau samada anda melayu atau tidak. Saya melayulah dengan yakinnya~^_^

    ReplyDelete
  17. boleh cerita pasal budaya tak . . sekarang sibuk indonesia cakap malaysia curi budaya mereka . .

    apa-apa pun saya melayu . .

    ReplyDelete
  18. Alam melayu ini amat luas. Begitu juga dgn konsep 'Nusantara". Malah seluruh Asia tenggara ini adalah dlm wilayah 'Nusantara Melayu'. Cuma apabila datang penjajah, maka diwujudkan sempadan geografi mengikut kuasa-kuasa penjajah British, Belanda, Peranchis !

    ReplyDelete
  19. warna gelap bukan hitamla..apa2pun kita serumpun..terpikir juga soal panggilan sesuatu bangsa/kaum/suku lebih disebabkan oleh pembentukan sesebuah negeri/negara/kerajaan sja..cer tgk muka2 org melayu johor,kedah atau kelantan sbgi cth..apa bezanyer..yag bezanya bahasa jer..cuba tanya org jawa,banjar,sulu,bajau dan lain2(lagi banyak lagi bagus;kalo buleh tanya kat orang2 lama)..apa beza ayam dengan manok.. hehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Datuk dan nenek saya sebelah papa saya orang Ceylon ( Sri Lanka) dan mama saya keturun baba nonya islam dari Melaka... so saya orang melayu ke?

      Delete
    2. Ya, awak Melayu. Kalau mak dan ayah dua-dua pun bukan Melayu tapi kalau awak dilahirkan di Malaysia, mengamalkan kebudayaan Melayu, dan peluk Islam, awak masih Melayu.

      Sebelum merdeka lagi golongan Mamak dah wujud. Jadi definisi Melayu dalam perlembagaan Malaysia sebenarnya bukan disebabkan pengaruh Penjajah tapi disebabkan budaya Melayu di Malaysia ni yang memang bersikap terbuka sejak dulu lagi.

      P/S: Orang Melayu Moden (Melayu Deutro) mana ada yang asli lagi dah sebab tu rupa macam-macam. Orang Melayu Proto je kot yang masih banyak asli.

      Delete
  20. Pronto malay diiktiraf diiktiraf sbg kaum. di nusantara. Bg kita pulak x kira siam jawa banjar minang bugis dan mcm2 suku tetap orang melayu asalkan mengikut cara hidup budaya, agama org melayu. Bahasa melayu juga BAHASA RASMI nusantara termasuklah tulisan jawi. Kecualilah awk ckp tamil hari2 tu maknanya awk mamak. Ha ha ha.

    ReplyDelete
    Replies
    1. perkataan bahasa, bumi, putera, puteri, suami, isteri, meja, dirgahayu, wahyu, raja, surga, neraka, suria dan banyak lagi asalnya dari Bahasa Tamil.

      Delete
    2. Orang Melayu ialah campuran orang cina, india dan lain-lain lagi.

      Delete
    3. tak nafi ada perkataan dr bahasa Tamil, tapi selain itu, perkataan dr bahasaa lain juga byk lg dr bahasa bangsa lain seperti arab, parsi, portugis, belanda dan inggeris. rasa-rasanya nanti seratus tahun lagi, bahasa Melayu standard adalah bahasa pasar sekarang ini yang banyak campur inggeris, arab, india dan cina kerana bahasa itu bergantung kepada penuturnya

      Delete
  21. Dari sumber bacaan dan kajian saya,pakar pengkaji sejarah dari eropah mengatakan bangsa melayu adalah bangsa yg lebih dulu menguasai ilmu pelayaran sebelum ferdinand dan colombus.Soalan saya,melayu yg dimaksudkan tu adalah melayu dari suku kaum mana?Melayu semenanjung ke atau jawa atau bawean(boyan)atau bugis?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betulke? Tak pernah dengar pun orang Melayu melayar jauh atau menggunakan kapal-kapal besar. Pernah dengar orang Bugis jadi lanun.

      Delete
    2. cuba cari tentang kapal/jong borobudur/sriwijaya dan Henry/Enrique The Black. Pendapat saya, pelbagai suku yg mahir belayar sebab tu ada yg sampai ke Madagaskar dan Hawaii

      Delete
    3. Berita yang agak terkini mengatakan Bangsa Melayu berasal dari Sundaland daripada ahli pengkaji UKM..

      Delete
    4. Untuk pengetahuan Bangsa Melayu adalah antara bangsa yang pakar dlm ilmu pelayaran dan mereka sudah biasa dgn laut..Sila follow FB Mohd Salleh Marzukhi utk dijadikan rujukan ttg ilmu pelayaran

      Delete
    5. hanya manusia2 yg tak membaca sejarah saja yg bole kata tak pernah dengar orang melayu tak belayar jauh2 ... macam katak bawah tempurung pon ada

      Delete
  22. nasib baik aku orang borneo,,yg berkulit putih

    ReplyDelete
  23. Pelik jugak eh, bila India kawin Cina.. anaknya dibesarkan dengan bahasa melayu dan jadi Melayu... bahasa India cinanya hilang ke mana agaknya eh ??

    ReplyDelete
  24. 1. kesimpulan tak berapa kena. kerana tiada kisah sumatra borneo didalam tarikh pattani tapi tiba2 muncul kesimpulan tentang kulit orang2 dari sana.
    2. perkataan hitam itu subjektif, bagi orang yang berkulit putih orang cina dimata mereka orang melayu hitam, tapi bagi org berkulit sawo matang bagi mata mereka orang negro tu baru lah dipanggil hitam warna mereka disebut sawo-matang. Bagi orang cina sawo-matang tuu sudah disebut hitam. Dalam keluarga melayu sendiri pun kadang kala anak yang cerah sedikit pun sudah dipanggil putih, adapun dalam keluarga sawo matang anak yg agak gelap seidkit sudah disebut hitam. jadi perkataan hitam itu sendiri adalah subjektif. adakah sudah ujud perkataan sawo-matang semasa era Kesultanan Pattani?
    3. warna kulit spt yg di warnakan dalam lukisan tentulah tidak sama dengan warna asal, boleh saja pergi ke pasar seni tengok pelukis sana lukis tokoh2 negara yg warna kulitnya berbeza2 mengikut kualiti warna yg dibeli dan kepandaian pelukis itu menggabungkan warna2 yg ada untuk mewarnakan kulit dalam lukisan mereka.
    4. apa yang pasti "ORANG MELAYU" mempunyai berbagai2 ragam rupawajah dan rupa warna kulit, dari sehitam2nya sampai lah seputih2 nya. Sbb itu lah warna kulit dan rupa wajah tidak pernah menjadi kriteria ciri2 MELAYU didalam Perlembagaan Negara.

    salam

    ReplyDelete
    Replies
    1. dari segi science x logic perkahwinan campur mnyebabkan warna kulit berubah dari gelap ke sawo matang..

      Delete
    2. ye ke dr segi sains ni? saya rasa logik je. iron pun bila bertindak balas dengan elemen-elemen tertentu berubah warnanya samapai ada 3 jenis iron (Fe)

      Delete
    3. Saya sokong! ^_^...Bagi orang cina sawo-matang tuu sudah disebut hitam. Dalam keluarga melayu sendiri pun kadang kala anak yang cerah sedikit pun sudah dipanggil putih, adapun dalam keluarga sawo matang anak yg agak gelap seidkit sudah disebut hitam. jadi perkataan hitam itu sendiri adalah subjektif

      Delete
    4. Saya sokong! ^_^...Bagi orang cina sawo-matang tuu sudah disebut hitam. Dalam keluarga melayu sendiri pun kadang kala anak yang cerah sedikit pun sudah dipanggil putih, adapun dalam keluarga sawo matang anak yg agak gelap seidkit sudah disebut hitam. jadi perkataan hitam itu sendiri adalah subjektif

      Delete
  25. orang melayu memang lupa diri

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak baik mengata mcm tu...kalau pun benar,,mungkin juga berbalik pada awak juga "tak kenal diri" ...kalau kita tak kenal diri maka kita tak akan kenal Tuhan yg Mencipta kita.. :)

      Delete
  26. Kalaulah banyak suku-suku Melayu tiap-tiap suku kerana perbedaan geografis dan perbedaan penjajah eropa, mestinya rupa-rupa tak sama, budaya tak sama. tapi kenyataannya rupa sama, adat istiadat sama, pakaian sama. Kalau tidak dari datuk nenek yang sama, manalah mungkin!! Negara boleh berbeda-beda, tapi Melayu tetaplah Melayu. Tidak ada curi-mencuri budaya, ataupun curi peninggalan. Datuk nenek sama-sama melayu, iaitu warisan bersama dalam rumah tangga Melayu "BANGSA MELAYU".
    Urang Borneo(Dayak/Daya) juga ada kuning kemerahan, kuning langsat, bahkan hitam legam (keling) juga ada, tapi dari dahulu kala urang Dayak yang masuk Islam akan menyebut dirinya urang Melayu bukan lagi urang Dayak semisal kerajaan Kutai dan Kerajaan Sambas, yang mulanya Kerajaan Dayak setelah masuk Budaya Islam Jadi Kerajaan Melayu walaupun urangnya tetap sama. Nusantara dahulu kala Dominasi Kebudayaan Hindu, ketika Sriwijaya Berbudayakan Buddha mereka menyebut dirinya Melayu yang artinya keluar dari adat yang lama (Melayu =lari bahasa jawa/jawa kuno). Ketika Budaya Hindu tergeser oleh budaya Islam maka orangnya menyebut dirinya Melayu. Maka dari itu orang-orang Melayu pening tentang asal-usul yang jelas. Tidak seperti orang Negro, orang Eropa,orang India, orang Cina yang jelas asal-usulnya. Intinya orang pribumi Nusantara yang berpindah Budaya dari Hindu ke Islam itulah disebut Urang Melayu, dan menjadikan Islam sebagai ciri budayanya. Banyak suku di Nusantara yang tidak bernafaskan Islam tidak mau disebut Melayu, yang bernafaskan Islam menyebut dirinya suku Melayu

    ReplyDelete
  27. Kita berasal dari seorang manusia iaitu Nabi Adam a.s. Ternyata bahawa Allah mencipta bangsa Melayu dengan pelbagai ragam warna kulit. Warna kulit bangsa lain agak seragam misalnya warna kulit Arab, Eropah, Afrika, Jepun, Latin, Eskimo, Red Indian. Warna kulit orang Melayu lebih pelbagai. cerah, putih, kuning, perang, merah, coklat, hitam, gelap semua ada. Perkahwinan campur dicatat dalam Tarikh Patani bukanlah sebab utama pertukaran warna kulit.

    ReplyDelete
  28. Tak payah nak kaji sangat lah asal usul dan warna kulit kita coz bukan boleh dibuktikan pun sebab semuanya dah berlalu terlalu lama nanti last2 buat teori sendiri jadikan sejarah mengelirukan masyarakat tapi realitinya aku tetap percaya melayu memang asal dari semenanjung malaysia warna kulit disebabkan faktor cuaca malaysia di garisan khatulistiwa

    ReplyDelete
  29. mungkin tinggal di pesisir gan, jadi kulitnya agak hitam :D

    ReplyDelete
  30. Sejak Nabi Adam AS dan Hawa diturunkan ke bumi hingga ke zaman Nabi Idris dianggarkan dalam lingkungan 2500 tahun-umat manusia telah berkembang biak hingga beratus juta orang dan telah bertebaran diempat penjuru dunia dengan empat perbezaan cuaca bentuk muka bumi: 1. Penghuni dataran bawah - bertamadun tinggi. 2. Penghuni dataran rendah - kurang bertamadun. 3. Penghuni dataran atas - kurang primitif. 4. Penghuni dataran bukit - primitif. 5. Penghuni dataran tinggi - lebih primitif. Kaum pertama yang dibinasakan Allah adalah kaum Tlumer/Lumeria di zaman Nabi Nuh dengan banjir besar di seluruh dunia - binasa sama sekali kecuali 70 orang diselamatkan untuk menyambung tamadun penghuni dataran rendah. Akibat dari banjir besar yang tidak kunjung surut tersebut telah membentuk samudra luas dan selat selat juga berpuluh ribu pulau pulau besar dan kecil serta benua benua di seluruh pelusuk dunia. Kejadian tersebut tidak menjejaskan penghuni dataran rendah, atas dan yang lainnya. Kemudian dibinasakan pula kaum kedua, kaum penghuni dataran rendah, kaum Add/Atlantis di zaman Nabi Hud dengan ribut pasir di seluruh dunia. Akibat dari kejadian itu telah terbentuk banyak padang padang pasir yang luas terbentang dan dasar samudra dipenuhi pasir menyebabkan paras air laut semakin meninggi dan muka bumi semakin mengecil. Kejadian tersebut juga tidak menjejaskan penghuni dataran atas, bukit dan tinggi. Kaum ke12 dibinasakan Allah adalah kaum Saba' di zaman Nabi Sulaiman dengan banjir besar ke2 Al'Arim, kejadian tersebut cuma melibatkan kawasan tertentu dan tidak juga menjejaskan penghuni dataran atas, bukit dan tinggi. BANGSA MALA adalah di antara bangsa yang terpisah dan terputus hubungan dan tamadun diberbelas ribu pulau dan tanah besar yang amat primitif, bangsa bukit yang terselamat dari banjir besar, ribut pasir, halilintar dan Al'Arim. Bangsa awal yang telah ujud sebelum kelahiran Nabi Ibrahim AS.

    ReplyDelete
  31. Datok sy sbelah ayah org siam,nenek sy sblah ayah org bugis. Ayah sy siam bugis. Datok sy sblah mak cina-melayu, Nenek sy sblah mak keturunan melayu-india. Mmg sejak dlu bercampur campur kan. Sy ialah keturunan bugis-siam-malay-cina-india. Sy bangsa Melayu. Haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Melayu dalam bahasa Yunan kuno maksudnya rojak!!!

      Delete
  32. MELAYU=BANGSA, BAHASA DAN BUDAYA YANG PALING ROJAK DALAM DUNIA. Lebih rojak dari rojak mamak, rojak bandung dan rojak buah!!!

    ReplyDelete
  33. Bangsa melayu menjadi rojak krn faktor geografi yg berpulau2(dikelilingi air) zaman dahulu pengangkutan air adalah paling utama antarabangsa..jd masyarakat asia Tenggara pd ms dulu lebih mudah brinteraksi dgn bangsa2 lain di seluruh dunia dan berevolusi..dan ini adalah sesuatu yg baik sebenarnya..kerana org melayu menjadi lebih terbuka..

    ReplyDelete
  34. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  35. melayu satu satu bangsa di dunia ada hitam ada putih ada kelabu ada kuning langsat...asalnya orang sungai mayu kat burma.

    ReplyDelete
  36. saya membaca tentang sejarah untuk menncari sesuatu yg boleh saya ceritakan kepada anak/cucu.Cuba semak bagaimana baginda Rasullah boleh mengingati dan menghafal nama leluhurnya dengan begitu ramai sedangkan baginda tidak tahu dan tidak pandai membaca dan menulis....inilah kelebihan sejarah kepada semua penulis pengkaji sejarah saya minta izin membaca dan jika perlu izinkan saya copy paste

    ReplyDelete
  37. melayu universal, kulit pelbagai warna, hidung, mata pelbagai bentuk. dah ciptaan tuhan begini, itulah kuasa Allah.

    ReplyDelete
  38. BANGSA MELAYU ADALAH BANGSA YANG BODOH... KALAU DULU DIAKUI KEKUATAN BANGSA MELAYU... TAPI SEKARANG PERPECAHAN DIKALANGAN MEREKA JELAS MENUNJUKKAN KEBODOHAN MEREKA... ETNIK INI TERPECAH KEPADA 4 KUMPULAN YANG BESAR UMNO, PKR, PAS DAN PERKASA... MASING-MASING BERTUJUAN UNTUK MERAMPAS TANAH MELAYU... TANAH MEREKA SENDIRI... JELAS MENAMPAKKAN KEBODOHAN MEREKA... HANG TUAH PERNAH BERKATA BAHAWA MELAYU TAKKAN HILANG DIDUNIA... TAPI BILA MELIHAT PERCAKARAN DIKALANGAN ORANG MELAYU... INI MEMBUKTIKAN BAHAWA MELAYU ITU AKAN HILANG DITANAH MELAYU... SATU HARI NANTI ORANG AKAN BERKATA BAHAWA TANAH INI DULUNYA KEPUNYAAN ORANG MELAYU... TETAPI OLEH SEBAB KEBODOHAN MEREKA... KAMI KUMPULAN MENORITI TELAH MENGAMBIL ALIH TANAH INI... JANGAN SAMPAI ORANG LUAR MEMPERHAMBAKAN ORANG MELAYU BUAT KALI YANG KEDUA SELEPAS KEMERDEKAAN TANAH MELAYU...

    ReplyDelete
  39. kalau ikut sejarah catatan yang jelas berkaitan Melayu ni blh rujuk catatan i-tsing seorang sami budha dari cina yang mengembara ke india dan sebelum tu pernah singgah ke sebuah negeri yang bernama "Melayu' pada tahun 673masihi... dalam rekod i-tsing ni, kerajaan melayu ni terletak di pulau sumatera... apabila i-tsing balik dari india dan singgah balik ke negeri melayu ni, ianya telah di takluk oleh kerajaan srivijaya yang juga berpusat di pulau sumatera.

    selepas kejatuhan kerajaan srivijaya, wujud pulak sebuah kerajaan bernama malayapura sekitar tahun 1300 yang membawa maksud "kota melayu"... pusat pemerintahan kerajaan di adalah di pendalaman minangkabau... dan orang mandailing antara suku kaum yang juga datang dari kerajaan ni...

    selepas kejatuhan melaka, acheh menjadi kesultanan melayu yang paling kuat di rantau nusantara... dalam beberapa episod perang aceh dan johor(1613) johor kalah perang... sultan dan rakyat johor dibawa ke aceh...

    pendek kata, semenanjung melayu dengan sumatra ni memang xleh dipisahkan sejarahnya... melayu wujud di sini... kite boleh berbangga dengan bangsa melayu, tapi jng taksub... seluruh kepulauan nusantara ni adalah wilayah kite... suku kaum tu hanya pecahan mengikut wilayah, namun kite memang melayu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. setuju. Tapi Sejak kebelakangan ni Banya yang cuba memperkotak katik kan sejarah bangsa kita ni.. Melayu ti campuran india + cina lah.. macam macam lah.. ello.. Darah tak tipu ok. Majoriti Kat tanah Melayu ni Semananjung dan sumatra Masih Darah melayu tulen, Kalau yang bercampur pun, Kembali Khawin orang melayu. Kembali lah darah melayu nya.

      Pattani tu Melayu. Mungkin sekarang dah ada yang bercampur siamese. Tapi yang bercampur india atau cina pada masa dahulu kala adalah sedikit. Masa saling berganti, Kuat Kembali lah darah melayunya apabila Khawin balik bangsa sendiri. Jadi hentikan Teori Tah ape benda Pasal kenapa melayu sekarang banyak berkulit cerah. Geografi dan sebagainya ada banyak memainkan peranan. Zaman Moden Orang kurang Kerja luar.. Tu sebabnya Kulit Bertambah Cerah..

      Delete
  40. Saya berkulit gelap, jadi 200% melayu asli lah..
    Proud !!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. dulu orang spanish gelar orang phillipines Indio Puro, maksudnya Black indians. Itu gelaran orang. Bagi yang berkulitlebih cerah, Orang yang berkulit lebih gelap akan diklasifikasi sebagai hitam. Tapi Pattani itu melayu. Dan yang bercampur itu segelintir. Masa Berganti, Darah melayu kembali Menjadi Kuat sekali lagi.


      Juga, jangan senang sangat percaya translation dan tulisan orang sembarangan ni.. Orang thai Perkampungan pun ada kulit hitam yang lebih gelap lagi dari orang melayu. gitu juga orang cambodia khmers. Dulu semua orang kerja luar, petani. Kulit gelaplah. Senang - senang je cakap melayu itu ketutunan india, cina.

      Ada lah.. segelintir yang bercampuran. Tapi Sedikit. secara majoriti Kita ni memang melayu melayu. Darah Tak tipu. Ujian dna dilakukan secara besar besaran kat malaysia ni tak menunjukan kita ni nerketurunan cina atau india. tolonglah.. Semua benda pun nak diselitkan unsur cina atau india.. Aduh..

      Delete
  41. datuk sebelah bapa Indian muslim nenek sebelah bapa Indonesia+cina Dan mak sebelah datuk melayu maybe nenek sebelah mak cina bidayuh yang saya tak paham kenape orang cakap saya ni India campur Arab pulak Arab tu datang Dari mama...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Org Melayu juga pernah kajwim campur dgn org Arab dan Parsi. Maybe, Arab tu dtg dari org Melayu....

      Delete
  42. Apakah ada kemunkinan orang Melayu berkulit hitam-merah atau hitam manis akibat dari kahwin campor dengan orang hitam dari Afrika? Ingatkah teori Out Of Africa?

    ReplyDelete
  43. Tak kisah la bangsa apa, dunia hanya sementara, masuk kubur juga, yg pnting hdup harmoni.. hahahaha , campur apa2 pun melayu,, melayu la tu..

    ReplyDelete
  44. Sye org melayu sambas,,kalimantan barat,
    Salam kenal saudaraku sebangsa serumpum :)

    ReplyDelete
  45. klu mak sy cine n ayh sy melayu..tp sy melayu..tp muke cine...melayu ke sy??hahaha...terlebih mkn sambal belacan la

    ReplyDelete
    Replies
    1. Awak laki pompuan..klopompuan add wchat: matperang123

      Delete
  46. makasih infonya,,
    sangat menarik dan bermanfaat,,

    ReplyDelete
  47. infonya sangat menarik,,
    mantap,,,

    ReplyDelete
    Replies
    1. jangan senang sangat percaya translation dan tulisan orang sembarangan ni.. Orang thai Perkampungan pun ada kulit hitam yang lebih gelap lagi dari orang melayu. gitu juga orang cambodia khmers. Dulu semua orang kerja luar, petani. Kulit gelaplah. Senang - senang je cakap melayu itu ketutunan india, cina.

      Ada lah.. segelintir yang bercampuran. Tapi Sedikit. secara majoriti Kita ni memang melayu melayu. Darah Tak tipu. Ujian dna dilakukan secara besar besaran kat malaysia ni tak menunjukan kita ni nerketurunan cina atau india. tolonglah.. Semua benda pun nak diselitkan unsur cina atau india.. Aduh..

      Delete
  48. Sy ni msi xfaham la mgpa org malayu malaysia ni sll mengeneralisir semua suku bangsa di nusantara sbg melayu,, jawa,bugis,dayak,pinoy, dll semua di kata melayu,dg alsan warna kulit?? Cz mreka jawa,pinoy,ambon,mempunyai budaya n bahasa yg "jauh" sgt berbeza dg org melayu, filipin dg bhs tagalog its different! Sdg scr sains xde la sebut bangsa melayu, setahu sy cm ade bangsa Austronesia (kulit kuning,coklat sawo matang) dg bangsa Melanesia (kulit hitam) , dah jls lah kita ini sgt berbeza! Namun perbezaan bukan utk memecah belah, ttpi utk saling melengkapi.
    bkn nak bgaduh.. tlg smpaikan scr logic n sains, sb spengetahuan sy kita boleh sebut satu bangsa kl sama dlm berbahasa!

    ReplyDelete
  49. saya india + arab + siam pattani.. adakah saya ini melayu?

    ReplyDelete
  50. awalnya saya ragu untuk megikuti pesugihan KIYAI DIMAS KANJEN atau bisa dibilang uang goib tapi saya pikir tidak ada salahnya untuk mencoba dan setelah saya menghubungi KIYAI DIMAS KANJEN saya minta bantuan uang goib sama beliau .dan saya benar-benar sudah membuktikan demi allah bahwa KIYAI DIMAS KANJEN bisa merubah kehidupan saya dalam sekejap awalnya saya sangat miskin makanpun susah ,alhamdulillah dengan bantuan KIYAI DIMAS KANJEN saya bisa merubah kehidupan saya jauh lebih baik daripada sebelumnya beliau membantu saya uang goib 900 juta .saya sangat berterimah kasih kepada KIYAI DIMAS KANJEN atas bantuan beliau ,dan saya menyapaikan kepada saudarah-saudarah yang ingin merubah nasib seperti saya hubungi 082_349_535_132 KIYAI DIMAS KANJEN TAAT PERIBADI saya sudah membuktikannya sendiri

    ReplyDelete
  51. Apa tipu je lar

    semua daripada keturunan Raja India dan Raja China... Pandai Pamdai semua buat cerita... mengarut betul

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tau takpe.. Sekarang ni saya tengok, Ramai Yang cuba selitkan Unsur cina atau india dalam sejarah melayu yang asalnya tak kaitan pun dengan mereka. Nak Kuatkan semangat Nasional.. Kuatkan lah.. Tapi lama-lama tipu Macam ni.. Marah orang melayu kita ni...

      Delete
  52. Adoi @_@ Ada je orang Siam atau Khmers Yang berkulit lebih Gelap Dari Orang Melayu. Dulu kita kerja Luar.. Matahari terik... Gelaplah kulit Moyang kita.

    Sekarang Kita duduk Pejabat. Tak Keluar macam dulu. Bukan kita cerah sebab Campur cina dan Arab.. yang campur tu segelintir sahaja.. Lama lama khawin balik Melayu.. Pekatlah Kembali Darah Melayunya.

    Zaman Sekarang ni entah apa-apa.. Semua pun nak dikaitkan dengan Cina Atau india. Apa cerita... Cuba Tengok orang Aetas Suku Melanisians tu. Ada yang Rambut Kekuning kuningan.. BLONDE tu wei.. Bukan Mereka Berdarah Omputih.. Tu sebab Persekitaran mereka dan cara hidup mereka.. Lama-lama Ada perubahan genetik. Haih.. Janganlah NAk cuba hilanglan sejarah Melayu.. Dah besar sangat Kepala Orang Bangsa Lain ni.. mereka Fikir Mereka hebat sangat. Melayu tu Mundur.. Saya dah tengok Video.. Kajian menunjukan darah orang melayu ni sama tua macam orang semang dan negrito. Sampai mencecah 60 000 tahun! Tolonglah.. Jangan Lupakan Sejarah Sendiri.. Siap Tolong lagi Bangsa Lain Menjatuhkan Sejarah kita ni buat apa... Rasa sedih lak..

    ReplyDelete
  53. Sblah ayah kturunan india kashmir dtg berdagang kt sini, then menetap kt trg. Sblah mak atok ktrunan arab+india, nenek melayu.sy mix blood. Kahkahkah i have lots of mix bak kata cocolicous.

    ReplyDelete
  54. Berpeganglah pd al quran...didik ank2 kmu sbaik mungkin.negara maju, tp hakikatnya kita masih lg bermimpi. Hanyut

    ReplyDelete
  55. sy pernah lihat laporan berkenaan kajian genetic org melayu.. genetic org melayu ada dua kumpulan utama, kedua dua diberi nama South east asia 1 dan south east asia 2. selain itu ada genetic dari India dan east asia

    genetic org melayu di semenanjung tak jauh beza dgn genetic org melayu di sumatera..

    adapun, gambaran org melayu dr langkasuka yg berkulit gelap ketika pemerintahan maharaya Yuan, pandangan sy:

    org melayu dahulu kehidupan mereka tak lari drp bertani, mereka banyak berjemur. boleh lihat pekerja2 kontrak dr Indo yg biasa berjemur, kulit mereka gelap

    ReplyDelete
  56. Halo, saya Ny. Sandra Ovia, pemberi pinjaman pribadi uang, apakah Anda berutang? Anda membutuhkan dorongan keuangan? pinjaman untuk membangun bisnis baru, untuk memenuhi tagihan Anda, memperluas bisnis Anda di tahun ini, renovasi rumah Anda dan kami juga memberikan pinjaman BITCOIN dengan suku bunga sangat rendah 2%. Anda dapat menghubungi kami melalui Email: (sandraovialoanfirm@gmail.com)
    Anda dipersilakan ke perusahaan pinjaman kami dan kami akan memberikan yang terbaik dari layanan kami.

    ReplyDelete
  57. Sejarah lisan orang islam di cambodia pun mengatakan perkara sama.. sejarah mereka lebih awal dari era Nabi Ibrahim AS. Sebelum era Angkor, dah wujud empayar lain yang lebih besar di sana.

    ReplyDelete
  58. Kami orang terengganu agaknya dari keturunan khmer. Saya pernah mengembara di seluruh cambodia dan lao, saya dapati banyak persamaan terms antara trengganu dan khmer/champa.. seperti konek, so'oh, kong, capuak, dan banyak lagi.. muka kami pun sama.

    ReplyDelete
  59. makasih gan buat infonya dan semoga bermanfaat

    ReplyDelete
  60. keren mas buat infonya dan salam sukses selalu

    ReplyDelete
  61. ok mantap sob buat infonya dan salam kenal

    ReplyDelete
  62. Menarik sekali, perlu saya coba ini..
    kebetulan lagi cara tentang hal ini.

    ReplyDelete
  63. Mau mendapatkan pelayanan yang baik dan ramah???

    Modal Kecil bisa mendapatkan hasil yg luar biasa...

    ReplyDelete
  64. Pening gak. Kira yg betul2 melayu asal mcm dah mkin hilang. Saya sendiri pun kdg org ingat mixed arab atau belanda padahal saya melayu betul2 melayu. Mgkin betul juga faktor tok moyang kita dulu dag lama berkahwin campur tu yg ada kepelbgaian ciri fizikal.

    ReplyDelete
  65. Org melayu berasal dari syurga...Adam atok kami..,Hawa nenek kami....ada saper2 di sini asal dari syurga?

    ReplyDelete
  66. orang Melayu berasal dari Kepulauan Melayu ..
    kita berasal dari sini dan berpencar disini jua ...
    jika diikut chronicle Melayu tua ...sudah biasa Para-para sami dan Pendeta dari Bihar diangkat sebagai duta ke Imperial China sejak era Funan lagi ..antaranya mandrasena dan lain-lainnya ...
    tak hairanlah mereka berkulit gelap ..mereka hanya mewakili Maharaja atau Raja-Raja tersebut sahaja ...dan tidak semestinya mereka berasal dari Kepulauan Melayu ..

    ReplyDelete
  67. Suka betul bahas talk tentang orang Melayu. Orang Melayu ganggu kamu ke?

    Catatan china merujuk orang Melayu sebagai kunlun yg berkulit gelap, berkain sarung, berkaki ayam dan rambut ada kriting.

    Gelap dimaksudkan catatan china bukan hitam legam berkarat macam black African dan black Indian.
    Kenapa hitam African dengan Indian tak sama?
    Macam tu lah Melayu. Gelap Melayu tak sama dengan African dan Indian.
    Tapi sekarang orang Melayu dah cerah, sawo matang.
    Habis orang American Africa tu kenapa kulit mereka mula cerah, tak hitam berkarat macam zaman dulu......???

    Kalau nak guna teori Melayu bercampur sama Indian, Arab dan Cina, bawakan bukti research genetik berkaitan mtDNA or DNA mitochondria.
    DNA adalah fakta saintifik yang tak menipu, berbanding sejarah yang dicipta sebagian dari teori manusia.
    Ini bukan zaman batu, zaman 80an.
    Sekarang sudah ada research genetik mtDNA.
    Nampak sangat ketinggalan, that's why bodoh.

    ReplyDelete
  68. Ingin Dapat Jutaan Rupiah Setiap Harinya Dengan Mudah 🙂
    Gabung Sekarang Juga Dengan Situs Poker Online 100% Terpercaya 🙂 Cs Cantik Dan Ramah Siap Membantu 🙂

    Silahkan Kunjungi Link Kami : legendaq(dot)net
    Tunggu Apa Lagi Guyss...!!!!
    Gabung Sekarang Juga ^^

    Untuk info lebih jelas silahkan hubungi CS kami :
    - WA : +62 812-8132-8864
    - Line : Legendaqq
    - Twitter : @JessicawijayaL

    Link alternatif :
    - www.legendaq(dot)com
    - www.legendaq(dot)net
    - www.legendaq(dot)info

    #legendaqq #rajaqq #indoqq #dewapoker #dewaqq #asikqq #ituqq #ahliqq #maindomino99 #aslidomino #ratuqq #bandarq #aduq #domino99 #corona #judiuangasli #perangbaccarat #bandarpoker #capsasusun #bandarqonline #sakong #bandar66 #akunpro #withdraw

    ReplyDelete
  69. artikelnya sangat bagus, terima kasih telah membagi informasi tersebut

    ReplyDelete
  70. Terima kasih untuk infonya. Sangat berguna.

    ReplyDelete
  71. Mau mendapatkan pelayanan yang baik dan ramah???

    Modal Kecil bisa mendapatkan hasil yg luar biasa...

    ReplyDelete
  72. Menarik sekali, perlu saya coba ini..
    kebetulan lagi cara tentang hal ini.

    ReplyDelete
  73. 😂😂😂😂aku hnya mampu ketawa

    ReplyDelete
  74. Patut belajar lagi sejarah ya bang melayu tertua bukan di Langkasuka melayu tertua ialah melayu Kedah bukti tamadun melayu Kedah ada sampai hari ni..bukan bukti cakap ja pergi lah ke sungai batu Kedah lihat sendiri kajian arkeologi masih ada tapak proses besi peniup api di buat dengan tanah liat. Sebanyak 12ribu dan usia serpihan leburan besi berusia di zaman. Nabi Ibrahim dan di pecayai tempat perdagangan dan export besi dunia ketiga itu export pedang dari zaman nabi Ibrahim sampai nabi Muhammad bahkan. Sejarahwan arab tulis dlm buku sejarahnya salah satu pedang rampasan perang pedang koleksi nabi kita berasal dari kalah bar bar kalah bar bar adalah nama Kedah tua ketiga dahulu dan Langkasuka dibawah kerajaan Kedah tua dan raja Kedah tua Merongmahawangsa adalah adik kepada raja Langkasuka.. sebab tu Jagan hairan kalau tengok org melayu Kedah muka sebiji MCM org Thailand contoh tony jaa muka sebiji melayu kulit melayu memang sawa matang.. yg pasti bukan smua hitam habis India Hindustan yg original tidak pernah kahwin campur sejak moyang mereka lagi ada yg sawa matang ada yg putih Klau kahwin campur dengan cina aku x pasti..sebab. Memang ada melayu kulit putih..member aku dan adik sepupu aku jujur sumpah aku cakap jujur mak dia kulit x putih pn biasa ja laki dia sawa matang tapi anak dia mata sepet macam cina kulit putih MCM Dorang so.mcm mana..tu bukan sorang dua aku pernah tgk..habis yg di kata mak melayu qanturah itu Asia berkulit putih mata sepet yg tu kau kena belajar bro..banyak lagi sejarah melayu paling tua dari Langkasuka Langkasuka bukan lah semenanjung dia lebih kepada Thailand x pernah jadi negeri dalam Malaysia pn tpi tetap melayu kau fikir MCM ni dah la .ye.org melayu putih MCM mana pn mata sepet pn tetap muka melayu muka melayu tak lebar MCM. Cina cuba kau tengok org kat semenanjung tanah melayu org pinang ada putih ada hitam org Kedah sawa matang dan putih org Kelantan kebanyakan putih Terengganu pn sama. Selangor ada putih ada sawa matang Melaka juga sama dan Pahang juga pertanyaan MCM mana org Kelantan smua putih padahal xdak org cina sejak ribuan tahun dahulu ada pn sangat sikit Xkan smua kahwin campur..so..MCM ustaz Azhar kata hanya org melayu saja Allah beri kelebihan berwajah macam warna kulit dan muka kerata dunia mula MCM german pn ada sejak bila org Germany mai. So..kita jgan pertikaikan lah kuasa allah.dan igat melayu hanya ada satu bangsa dan satu agama ialah melayu jawi dan islam

    ReplyDelete
  75. Aku cuma nak kata pada bangsa jawa bangsa Banjar Bajau Minangkabau Bugis..dengar sini dalam sejarah melayu org melayu hanya ada satu saja bangsa sebelum wujud nama melayu ribuan tahun dahulu iaitu jawi melayu dan jawi adalah sama dimana saja melayu berada agamanya hanya satu hanya Islam sedangkan. Jawa Bugis Banjar Bajau dusun kuadazan smua lebih dari satu agama so tidak pernah wujud pn melayu Bugis melayu Minangkabau melayu jawa.adat pakaian saja jauh berbeza bahasa jauh berbeza suruh org melayu tua tua dulu cakap bahasa jawa atau Bugis mau ternganga x tau apa.. so..guna akal org..habis MCM mana org itu ngaku melayu Bugis melayu minang melayu jawa itu kerana mak bapak kau nikah campur..skrng Dh jelas ye..melayu hanya ada satu bangsa satu di dunia ini dan satu agama saja jawi melayu dan Islam..sekian trima kasih kamu x baca lagi melayu pentas sunda banyak lagi melayu bro. Melayu kulit hitam MCM mana pn putih MCM mana pn org kenal dia melayu muka melayu Xkan hilang kecuali kahwin campur.. mungkin hilang artis cina pn ada muka melayu so igat..kita ni smua saudara ja bangsa apa pn smua datang dari nabi Adam kita ini umpama air dalam bardi di tuang dan air tu mengalir kemana mana begitu juga kita dari darah yg sama

    ReplyDelete