Tuesday, December 27, 2011

ORANG MELAYU SEMENANJUNG ASALNYA BERKULIT HITAM?

Rata-rata orang Melayu hari ini berkulit sawo matang atau coklat kemerah-merahan. Warna tersebut seakan-akan warna buah ciku yang sudah masak. Istilah ‘orang Melayu’ yang Penulis Blog maksudkan di sini bukan hanya sekadar meliputi orang Melayu di Malaysia sahaja, tetapi juga orang Melayu yang terdapat di Singapura, Brunei Darussalam, Indonesia, Thailand dan juga Myanmar.

Namun begitu, apakah pendapat anda sekiranya Penulis Blog mengatakan bahawa orang Melayu di Semenanjung Tanah Melayu dahulukala asalnya berkulit hitam?. Penulis Blog yakin, tentu ramai yang tidak percaya! Mungkin ada di kalangan anda yang berfikir seperti ini - ‘bagaimana orang Melayu di Semenanjung Tanah Melayu dahulukala berkulit hitam, sedangkan kita sebagai anak cucu atau keturunan mereka berkulit sawo matang?’. Berikut adalah jawapannya...

Tarikh Patani
Selain bahasa Melayu, manuskrip Tarikh Patani juga
kini boleh didapati dalam bahasa Inggeris dan Thai.
Beberapa bulan yang lepas, Penulis Blog telah menemui dua sumber pensejarahan yang membuktikan bahawa nenek-moyang kita dahulukala asalnya berkulit hitam. Sumber pertama ialah Tarikh Patani - sebuah manuskrip sejarah yang dipercayai dikarang pada sekitar tahun 1500 Masihi oleh Syeikh Safiuddin al-Abassi atau Tuk Raja Faqih, seorang ilmuwan Melayu yang berasal dari negeri Patani Darussalam. Menurut Tuk Raja Faqih di dalam manuskrip Tarikh Patani:-

Adapun orang Melayu (di Langkasuka) waktu itu rupa(nya) hitam-merah
atau hitam manis. Rupanya kecil daripada orang Arab dan (orang) Parsi.”

Potongan ayat di atas menyatakan kepada kita tentang bagaimanakah rupa asal orang Melayu dahulukala di Semenanjung Tanah Melayu, khususnya di Langkasuka serta seluruh tanah jajahannya. Mereka digambarkan sebagai bangsa yang berkulit hitam-merah atau hitam manis. Warna kulit mereka ternyata berbeza daripada warna kulit kita pada hari ini. Jika sumber dari Tarikh Patani belum meyakinkan anda, kita rujuk pula kepada sumber pensejarahan yang kedua.

Zhí Gòng Tú
Ilustrasi yang menggambarkan 12 orang duta
dari pelbagai negara, termasuklah Langkasuka.
Sumber kedua yang Penulis Blog maksudkan ialah Zhí Gòng Tú (职贡图 / 職貢圖). Zhí Gòng Tú bermaksud ‘Potret-potret Persembahan Terbitan Berkala’. Zhí Gòng Tú merupakan satu set lukisan bersejarah rasmi, di mana setiap potret mengandungi gambar atau ilustrasi. Salah satunya telah dihasilkan ketika zaman Maharaja Yuan (508-555 Masihi), salah seorang pemerintah dinasti Liang di tanah besar China.

Pada asalnya, Zhí Gòng Tú yang dihasilkan pada zaman Maharaja Yuan ini mengandungi 25 potret yang menggambarkan duta-duta dari pelbagai negara. Namun begitu, kini hanya tinggal 12 potret sahaja kerana yang selebihnya sudah hilang atau tidak dapat dikesan lagi. Salah sebuah negara yang pernah menghantar duta ke tanah besar China ialah Langkasuka. Buktinya adalah seperti di bawah ini:
Potret yang menggambarkan seorang duta
berkulit hitam (tengah) yang berasal dari Langkasuka.
Apa yang menarik mengenai gambar atau ilustrasi di atas ialah warna kulit duta kerajaan Langkasuka di tanah besar China. Jika diperhatikan, kita akan mendapati bahawa warna kulit duta tersebut ialah hitam. Sumber dari negara China ini telah membuktikan bahawa apa yang diceritakan oleh Tuk Raja Faqih di dalam manuskrip Tarikh Patani itu bukanlah rekaan semata-mata. Sebaliknya, ia adalah fakta sejarah!

Hitam Bertukar Sawo Matang
Empayar Langkasuka dan seluruh tanah jajahannya.
Kini, hanya tinggal satu persoalan yang perlu kita jawab - jika benar orang Melayu dahulukala di Semenanjung Tanah Melayu asalnya berkulit hitam, bagaimana kita sebagai anak cucu atau keturunan mereka boleh berkulit sawo matang?. Jawapan bagi persoalan tersebut ada dinyatakan dengan jelas di dalam Tarikh Patani:

Syahdan, maka adalah ka(h)win nikah tidak ada (di Langkasuka),
sebab itu pun bercampurlah (orang) Hindi (India), dan
 (orang) Cina dan orang Melayu (Langkasuka).
Dan beranak cucu jadi orang campuran.
Dan orang Melayu (di Langkasuka) bercampurlah
keturunan zuriat. Tiada serupa dengan orang-orang Arab.

Adapun orang-orang Arab tidak bercampur. Tetapi (ada segelintir) orang-orang Arab datang ke Langkasuka pun ada bercampur juga. Dan akhirnya adalah keturunan orang Arab (di Langkasuka). Dan begitu juga orang-orang Parsi bercampur juga dengan orang-orang Melayu (Langkasuka).

Dan banyaklah orang-orang Arab datang berniaga dan duduk di negeri Patani (Langkasuka).
Dan orang-orang (Arab) itu bercampur kahwin dengan orang Melayu (Langkasuka).
Dan banyaklah keturunan mereka itu duduk di Patani (Langkasuka).”

Adapun orang-orang Arab dan orang-orang Parsi itu pun banyaklah berkahwin dengan orang Melayu di negeri Patani (Langkasuka). Dan orang Arab dan Parsi mana berkahwin itu bawa isteri (yang berbangsa Melayu) ke negeri China dan Khemir (Khmer) kerana berniaga ke negeri tersebut.”

Adapun Raja Seri Wijaya (Maharaja Srivijaya) mula masuk
 (ke negeri) Langkasuka itu (lalu) berkahwin dengan anak
Raja Langkasuka. Dan (men)dapat anaknya
 (yang) bernama (Raja) Bangsa.”

 “Syahdan, adapun seorang puteri Raja Senggora (Raja Sanjura) itu
sangat-sangat cantik rupanya. Maka adalah saudagar orang Parsi
minta berkahwin (dengan puteri Raja Sanjura itu). Maka Raja Antirata,
raja negeri Patani (Langkasuka) (itu) pun mintalah (kepada Raja Sanjura).
Maka akhirnya berkahwin(lah) anak saudagar Parsi (itu) dengan
puteri Raja Senggora (Raja Sanjura) itu. Nama anak
saudagar Parsi itu (ialah) Sulaiman Syah.

Semua perenggan ayat di atas telah membuktikan bahawa nenek-moyang kita dahulukala sudah mengamalkan perkahwinan campur dengan pelbagai bangsa asing seperti India, Cina, Parsi, Arab, Khmer serta Melayu Srivijaya dari Sumatera. Hasil dari perkahwinan campur inilah, lahirnya kita semua hari ini yang memiliki warna kulit sawo matang atau coklat kemerah-merahan.
Mungkinkah rupa asal nenek-moyang orang Melayu
di Semenanjung Tanah Melayu seperti ini?
Menurut Tarikh Patani juga, perkahwinan campur di antara orang Melayu Langkasuka dengan bangsa asing dipercayai telah berlaku sebelum kelahiran Nabi Isa A.S lagi. Berikut adalah petikan ayat yang membuktikannya:

Inilah kisah riwayat hikayat Raja Langkasuka.
Raja (me)merintah hukumah (kerajaan) ini agamanya Hindu dan Brahman.
Ibu ‘ashimah (ibu kota) (terletak) di negeri Kedah waktu sekarang.
Kita, nahnu (kami), tiada tahu bila mula,
lakin (tetapi) kata setengah-setengah orang tua,
(se)belum Nabi ‘Isa anak Mariam zahir (lahir), 
orang-orang Cina (sudah) datang bertijarah (berdagang) di negeri ini.”

Perenggan ayat di atas telah membuktikan bahawa amalan perkahwinan campur di antara penduduk pribumi Langkasuka dengan bangsa asing telah pun berlaku sejak lebih dari 2,000 tahun dahulu. Ini secara tidak langsung telah mempengaruhi warna kulit orang Melayu di Semenanjung Tanah Melayu, yakni daripada warna asalnya (hitam) kepada warna sawo matang.

Sebelum mengakhiri topik ini, Penulis ingin membuat EMPAT kesimpulan berdasarkan bukti-bukti pensejarahan di atas iaitu:
  1. Nenek-moyang orang Melayu di Semenanjung Tanah Melayu pada asalnya berkulit hitam.
  2. Orang Melayu di Semenanjung Tanah Melayu telah mengamalkan perkahwinan campur dengan pelbagai bangsa asing sejak lebih dari 2,000 tahun dahulu, yakni sebelum kelahiran Nabi Isa A.S lagi.
  3. Orang Melayu di Kepulauan Sumatera dan Kepulauan Borneo sememangnya berkulit sawo matang sejak dari dahulu lagi. Ini membuktikan bahawa mereka TIDAK serumpun dengan orang Melayu di Semenanjung Tanah Melayu yang pada asalnya berkulit hitam.
  4. Ini sekaligus membuktikan bahawa orang Melayu di Semenanjung Tanah Melayu BUKANlah kaum pendatang dari Kepulauan Indonesia, sepertimana yang didakwa oleh pihak-pihak tertentu. Sebaliknya, orang Melayu (dan juga masyarakat Orang Asli) adalah penduduk asal di bumi Semenanjung yang bertuah ini.
Sumber Rujukan

  • Pensejarahan Patani.
  • Tarikh Patani.
  • Zhí Gòng Tú (Potret-potret Persembahan Terbitan Berkala - Dinasti Liang).
  • Laman web Pusat Rujukan Persuratan Melayu @ DBP.

87 comments:

  1. saya banjar + jawa + bugis.... n moyang banjar tu ada pengaruh cina sikit ,..... saya ni melayu ke??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum.wr.wb. perkenalkan nama saya katiman dari surabaya kerja tki di malaysia, saat menulis ini saya teringat memory masa lalu..saya sangat tergugah hati melihat coretan hati yang bapak tulis. saya jadi teringat tentang masa-masa sulit dulu,karena iktiar dan usaha , seolah2 menjadi dendam bukan lagi motivasi, cuma satu tujuan saya pada saat bagaiman caranya untuk bangkit..singkat kata berbagai macam iktiar dan cara yang saya lalui, mengingat pada saat itu hutang saya 1,2m yang tidak sedikit, belum lagi bunga renternir yang bertambah. karena usaha, kesungguhan hati, akhirnya menemukan jalan /solusi . saya percaya ALLAH ITU TIDAK DIAM MAHA PENYAYANG , cobaan itu bukan lah ujian tapi hadiah yang tersilmut untuk kebahagiaan yang sebenar2nya. Sudah banyak para normal yg kami mintai angka togel cuma MBAH WITJAKSONO yg berhasil memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus. jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH WITJAKSONO di: 0852_2223_1459. ingat kesempatan tidak akan datang untuk yang kedua kalinya
      KLIK-> BOCORAN TOTO MALAYSIA 2D 3D 4D 6D

      Delete
    2. Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












      Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

      Delete
  2. Fauzan, awak memang Melayu la... Di Malaysia, orang Banjar, Jawa dan Bugis dianggap sebagai Melayu... :)

    ReplyDelete
  3. lorhh..macam tu rupanya..kalau dulu tak kawen air batu campur....... sampai sekarang gamaknya semua berkulit legam gitu..haha.

    ReplyDelete
  4. Myra Azraff, macam tu la kiranya... hahaha... nasib baik tok nenek kita dulu-dulu kahwin campur... sebab tu kulit kita jadi sawo matang... LOL~~~

    ReplyDelete
  5. Honey Bugis n ada byk mix...mc melayu ke???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hari ini saya ingin mengunkapkan tentang perjalanan hidup saya,karna masalah ekonomi saya selalu dililit hutang bahkan perusahaan yang dulunya saya pernah bagun kini semuanya akan disitah oleh pihak bank,saya sudah berusaha kesana kemari untuk mencari uang agar perusahaan saya tidak jadi disitah oleh pihak bank dan akhirnya saya nekat untuk mendatangi paranormal yang terkenal bahkan saya pernah mengikuti penggandaan uang dimaskanjeng dan itupun juga tidak ada hasil yang memuaskan dan saya hampir putus asa,,akhirnya ketidak segajaan saya mendengar cerita orang orang bahwa ada paranormal yang terkenal bisa mengeluarkan uang ghaib atau sejenisnya pesugihan putih yang namanya Mbah Rawa Gumpala,,,akhirnya saya mencoba menhubungi beliau dan alhamdulillah dengan senan hati beliau mau membantu saya untuk mengeluarkan pesugihan uang ghaibnya sebesar 10 M saya sangat bersyukur dan berterimakasih banyak kepada Mbah Rawa Gumpala berkat bantuannya semua masalah saya bisa teratasi dan semua hutang2 saya juga sudah pada lunas semua,,bagi anda yang ingin seperti saya dan ingin dibabtu sama Mbah silahkan hubungi 085 316 106 111 saya sengaja menulis pesan ini dan mempostin di semua tempat agar anda semua tau kalau ada paranormal yang bisah dipercaya dan bisa diandalkan,bagi teman teman yang menemukan situs ini tolong disebar luaskan agar orang orang juga bisa tau klau ada dukun sakti yg bisa membantuh mengatasi semua masalah anda1.untuk lebih lengkapnya buka saja blok Mbah karna didalam bloknya semuanya sudah dijelaskan PESUGIHAN DANA GHAIB TANPA TUMBAL

      Delete
  6. Hahaha... kalo Bugis, kira Melayu la tu... cuma tak "pure" je... :)

    ReplyDelete
  7. ow.... saya ni melayu la..alhamdulillah.. tapi saya ni melayu apa? banjar kew? jawa kew? or melayu campor? HAHAHAHAHAHHAHAHA byk tanya pulak kannnn

    ReplyDelete
  8. Ha3!! Ape2 pn ini membuktikan yg bangsa Melayu mmg bersikap terbuka dr dl lg. Mudah menerima elemen asing ke dlm kehidupan mereka.

    ReplyDelete
  9. Den V0gue - tak penting pun Melayu ape... lagipun, dalam kad pengenalan cuma tulis 'Melayu' je, kan? Hihihi~

    aim - ya betul... nenek-moyang kita mudah menerima elemen asing... tapi BUKAN sepenuhnya... setiap elemen yang nak dimasukkan, perlu ditapis terlebih dahulu... mana yang sesuai, terus masuk... mana yang kurang sesuai, perlu diubahsuai dulu... mana yang tak sesuai langsung, memang tak akan masuk... ;-)

    HanaMatata - terima kasih! teruskan setia bersama blog ini... lebih banyak cerita-cerita menarik yang akan saya bongkarkan pada artikel yang akan datang!~ :D

    ReplyDelete
  10. owhhh..baru saya tahu..patutla kebanyakan kawan2 saya dari kelantan/pattani/kedah smua kulit hitam je saya tgk..saya ingatkan drg tu ada darah mamak,rupanya memang asli keturunan begitu..hehehe..terima kasih atas penerangan saudara.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sebenarnya kebanyakan kelantan/patani adalah berkulit cerah..kdg2 mereka kelihatan iras cina dan bermata sepet.....sepet mata mereka tidak sama sepet mata cina....

      kenapa penduduk kelantan/patani atau segenting kra berkulit hitam..sbb mereka adalah melayu proto iaitu melayu asal..akibat kawin campur skang kulit mereka berbagai variasi adanya..

      Delete
  11. Huh??? mana lah data anda pakai ni? ermmm boleh jawap..asal usul orang2 indonesia datang darimana? saya hairan lah?tak kan mereka boleh wujud macam tu je kat indonesia?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kaum awal si seluruh kepulauan Indonesia adalah KAUM MALA YG TERAMAT PRIMITIF terpisah diberbelas ribu pulau dan tersisih dari segala bentuk ketamadunan, seperti mana yg terdapat dalam dokumen yg menyebut Pulau Jawa (tidak diketahui tarikhnya bila nama Pulau Jawa bernama begitu) teralalu sedikit penghuninya, termasuk berbelas ribu pulau yg lainnya, selepas kejadian banjir besar. Sehinggalah ditamadunkan oleh pembawa Ajaran Ibrahim, pembawa ajarn buddha dan hindu. Asal usul KERAJAAN JAMBI adalah dari KERAJAAN KEDAH TUA, KERAJAAN KANDIS berasal dari KERAJAAN PAHANG TUA (Kuantan Pahang), KERAJAAN JAWA asalnya dari KERAJAAN JAWAKA dan GRAHI begitu juga dengan KERAJAAN MEDANG berasal dari KERAJAAN RAKTAMRITTIKA atau Medang Gana/Kamulan di Selatan Siam, KERAJAAN KUTAI PULA berasal dari KERAJAAN LANGKASUKA (KEDAH). Tamadun awal Bangsa Mala bermula di Tanah Besar...tak masuk akal bermula di Pulau-Pulau...berkembangnya agama dan tamadun asalnya disebarkan melalui Jalan Sutera atau JALAN DARAT kemudian disusuli dengan cara pelayaran...kurang waras jika dikatakan kaum primitif pulau tahu tentang ilmu pembuatan kapal dan pelayaran. Begitu juga dengan tamadun bahasa, budaya dan penulisan...bermula dari tanah besar. Siuman ke jika dikatakan AGAMA HINDU berasal dari Sumatera dan Agama Buddha berasal dari Pulau Jawa??? Apa pulak bentuk tamadun dan agama kaum primitif di seluruh kepulauan Indonesia yg boleh membuatkan kaum India, Cina dan Indocina datang berduyun-duyun mempelajari ketamadunan diarng...yg pastinya kebanyakan kerajaan awal terdapat di kepulauan Indonesia itu adalah kerajaan pelarian Bangsa Awal Mala yg kalah perang dengan Kerajaan Buddha dan Hindu. Manakala kerajaan awal di pulau Jawa/Sunda pula adalah kerajaan yg tak punya harga diri tinggalkan negeri buka kerajaan baru di pulau, takut diserang.

      Delete
    2. Knape keturunan melayu malay hitam ???
      Ape kerna bangsa melayu malay suke ae mani bangla,.?
      Cer teke..

      Delete
  12. Apa nak heran kalau orang2 Melayu dahulu kala dikatakan berkulit gelap, orang2 Melayu kan pelaut yang terkenal... sistem pengangkutan orang2 Melayu dahulu kala sebelum wujudnya pengangkutan moden sepertimana pada hari ini - perahu dan kapal layar, sebab itu penempatan2 Melayu awal letaknya di Muara Sungai, orang2 Asli pula tinggal jauh nun dipendalaman tetapi sistem pengangkutannya tetap menggunakan laluan air..

    Pada hari ini pun, kalau kita ke Kedah terutamanya, lihat penanam padi di sana (bukan bertujuan menghina) - rata2nya berkulit hitam manis kerana setiap hari kerjanya membanting tulang di bawah panas terik matahari.. kulit2 pelaut di rantau belah sini - rata2nya berkulit gelap - kalau tidak masakan wujud seorang insan melayu pertama mengelilingi dunia dan diberi gelaran Henry the Black (Enrique Of Malacca)oleh Magellan kan ???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul. Orang Melayu memang bangsa lasak. Mengikut sejarah Patani Orang Melayu Asli adalah campuran Orang Laut dan Orang Darat. Zaman dulu orang Melayu Lama (saya orang lama) bila marah, tidak bersetuju atau sekadar berjenaka akan berkata "Eh, jangan lah Darat sangat" menyinggung asal muasal melayu asli itu sendiri. Orang Melayu lama pun kerja membanting tulang empat kerat, kerja kampung, bertani dan menjadi nelayan tak sempat nak memutihkan badan. Tak apa hitam hitam si tampuk manggis, sungguh pun hitam dipandang manis. Mungkin kenyataan bangsa kita berkulit hitam apalah salahnya asalkan Melayu juga. Jangan malu dengan bangsa sendiri.

      Delete
    2. Kalau nak diikutkan semua bangsa asalnya dari kulit hitam(berdasarkan bukti penemuan) orang kulit hitam adalah bangsa yang pertama. Warna kulit,rambut Dan mata berubah ikut cuaca dan climate exp:warna mata,kulit gelap sebenarnya disebabkan oleh melasma
      Jadi kaum melayu asalnya kriteria sebagai Austronesian

      Delete
  13. Srivijaya adalah negara persekutuan. Aktiviti utama perdagangan. Oleh itu tidak hairan sekiranya terdapat bangsa lain menjadi warganegara Srivijaya, terutamanya mereka yang mempunyai kepakaran dan kebolehan. Orang Melayu memang cekap menguruskan negara berpenduduk berbilang bangsa. Mereka juga bijak mengiktiraf dan menggunakan sumber manusia pelbagai bangsa. Seperti Malaysia hari ini yang mempunyai duta ke Lebanon, seorang rakyat Malaysia berbangsa India, berpakaian kot bangsa eropah. Begitulah juga Srivijaya, menghantar duta warganegara Srivijaya berbangsa India, berpakaian ala sami India, ke China. Jadi bila pelukis China menggambarkan duta Srivijaya, tentulah pelukis cina tersebut melukis gambar seorang India. Begitu juga hari ini, wartawan Lebanon ketika merakamkan kunjungan duta Malaysia ke istana presiden, merakamkan gambar seorang rakyat Malaysia berbangsa India. Tetapi ini tidak bermaksud penduduk berbangsa Melayu Malaysia berkulit gelap.

    ReplyDelete
  14. Sila lihat juga Kajian Lembah Bama (Kuala Lipis)Sebagai Pusat Tamadun Melayu Silam dan Kajian Saya tentang Tamadun Melayu Sama Tuanya Dengan Tamadun Cina dan Jepun dan Kajian Dialek SgBatuRelong DiGunakan oleh Tamadun Cina,Arab,Jepun,Greek ,Itali dan lain-lain.Kajian Lembah Bama diterbitkan pada tahun 2009.TK

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dr. Aminudin ni tak habis-habis suruh beli buku dia...

      Delete
  15. Malay is malay.....takkan hilang melayu di dunia....insyallah....

    ReplyDelete
  16. Bukan tertelak pada fizikal kulitnya tapi melayu tu dalam jiwanya. Anda sendiri tau samada anda melayu atau tidak. Saya melayulah dengan yakinnya~^_^

    ReplyDelete
  17. boleh cerita pasal budaya tak . . sekarang sibuk indonesia cakap malaysia curi budaya mereka . .

    apa-apa pun saya melayu . .

    ReplyDelete
  18. Alam melayu ini amat luas. Begitu juga dgn konsep 'Nusantara". Malah seluruh Asia tenggara ini adalah dlm wilayah 'Nusantara Melayu'. Cuma apabila datang penjajah, maka diwujudkan sempadan geografi mengikut kuasa-kuasa penjajah British, Belanda, Peranchis !

    ReplyDelete
  19. warna gelap bukan hitamla..apa2pun kita serumpun..terpikir juga soal panggilan sesuatu bangsa/kaum/suku lebih disebabkan oleh pembentukan sesebuah negeri/negara/kerajaan sja..cer tgk muka2 org melayu johor,kedah atau kelantan sbgi cth..apa bezanyer..yag bezanya bahasa jer..cuba tanya org jawa,banjar,sulu,bajau dan lain2(lagi banyak lagi bagus;kalo buleh tanya kat orang2 lama)..apa beza ayam dengan manok.. hehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Datuk dan nenek saya sebelah papa saya orang Ceylon ( Sri Lanka) dan mama saya keturun baba nonya islam dari Melaka... so saya orang melayu ke?

      Delete
    2. Ya, awak Melayu. Kalau mak dan ayah dua-dua pun bukan Melayu tapi kalau awak dilahirkan di Malaysia, mengamalkan kebudayaan Melayu, dan peluk Islam, awak masih Melayu.

      Sebelum merdeka lagi golongan Mamak dah wujud. Jadi definisi Melayu dalam perlembagaan Malaysia sebenarnya bukan disebabkan pengaruh Penjajah tapi disebabkan budaya Melayu di Malaysia ni yang memang bersikap terbuka sejak dulu lagi.

      P/S: Orang Melayu Moden (Melayu Deutro) mana ada yang asli lagi dah sebab tu rupa macam-macam. Orang Melayu Proto je kot yang masih banyak asli.

      Delete
  20. Pronto malay diiktiraf diiktiraf sbg kaum. di nusantara. Bg kita pulak x kira siam jawa banjar minang bugis dan mcm2 suku tetap orang melayu asalkan mengikut cara hidup budaya, agama org melayu. Bahasa melayu juga BAHASA RASMI nusantara termasuklah tulisan jawi. Kecualilah awk ckp tamil hari2 tu maknanya awk mamak. Ha ha ha.

    ReplyDelete
    Replies
    1. perkataan bahasa, bumi, putera, puteri, suami, isteri, meja, dirgahayu, wahyu, raja, surga, neraka, suria dan banyak lagi asalnya dari Bahasa Tamil.

      Delete
    2. Orang Melayu ialah campuran orang cina, india dan lain-lain lagi.

      Delete
    3. tak nafi ada perkataan dr bahasa Tamil, tapi selain itu, perkataan dr bahasaa lain juga byk lg dr bahasa bangsa lain seperti arab, parsi, portugis, belanda dan inggeris. rasa-rasanya nanti seratus tahun lagi, bahasa Melayu standard adalah bahasa pasar sekarang ini yang banyak campur inggeris, arab, india dan cina kerana bahasa itu bergantung kepada penuturnya

      Delete
  21. Dari sumber bacaan dan kajian saya,pakar pengkaji sejarah dari eropah mengatakan bangsa melayu adalah bangsa yg lebih dulu menguasai ilmu pelayaran sebelum ferdinand dan colombus.Soalan saya,melayu yg dimaksudkan tu adalah melayu dari suku kaum mana?Melayu semenanjung ke atau jawa atau bawean(boyan)atau bugis?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betulke? Tak pernah dengar pun orang Melayu melayar jauh atau menggunakan kapal-kapal besar. Pernah dengar orang Bugis jadi lanun.

      Delete
    2. cuba cari tentang kapal/jong borobudur/sriwijaya dan Henry/Enrique The Black. Pendapat saya, pelbagai suku yg mahir belayar sebab tu ada yg sampai ke Madagaskar dan Hawaii

      Delete
    3. Berita yang agak terkini mengatakan Bangsa Melayu berasal dari Sundaland daripada ahli pengkaji UKM..

      Delete
    4. Untuk pengetahuan Bangsa Melayu adalah antara bangsa yang pakar dlm ilmu pelayaran dan mereka sudah biasa dgn laut..Sila follow FB Mohd Salleh Marzukhi utk dijadikan rujukan ttg ilmu pelayaran

      Delete
    5. hanya manusia2 yg tak membaca sejarah saja yg bole kata tak pernah dengar orang melayu tak belayar jauh2 ... macam katak bawah tempurung pon ada

      Delete
  22. nasib baik aku orang borneo,,yg berkulit putih

    ReplyDelete
  23. Pelik jugak eh, bila India kawin Cina.. anaknya dibesarkan dengan bahasa melayu dan jadi Melayu... bahasa India cinanya hilang ke mana agaknya eh ??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itulah yang dipanggil budaya :)

      Delete
    2. sebab pengaruh melayu yg begitu kuat masa tu..

      Delete
  24. 1. kesimpulan tak berapa kena. kerana tiada kisah sumatra borneo didalam tarikh pattani tapi tiba2 muncul kesimpulan tentang kulit orang2 dari sana.
    2. perkataan hitam itu subjektif, bagi orang yang berkulit putih orang cina dimata mereka orang melayu hitam, tapi bagi org berkulit sawo matang bagi mata mereka orang negro tu baru lah dipanggil hitam warna mereka disebut sawo-matang. Bagi orang cina sawo-matang tuu sudah disebut hitam. Dalam keluarga melayu sendiri pun kadang kala anak yang cerah sedikit pun sudah dipanggil putih, adapun dalam keluarga sawo matang anak yg agak gelap seidkit sudah disebut hitam. jadi perkataan hitam itu sendiri adalah subjektif. adakah sudah ujud perkataan sawo-matang semasa era Kesultanan Pattani?
    3. warna kulit spt yg di warnakan dalam lukisan tentulah tidak sama dengan warna asal, boleh saja pergi ke pasar seni tengok pelukis sana lukis tokoh2 negara yg warna kulitnya berbeza2 mengikut kualiti warna yg dibeli dan kepandaian pelukis itu menggabungkan warna2 yg ada untuk mewarnakan kulit dalam lukisan mereka.
    4. apa yang pasti "ORANG MELAYU" mempunyai berbagai2 ragam rupawajah dan rupa warna kulit, dari sehitam2nya sampai lah seputih2 nya. Sbb itu lah warna kulit dan rupa wajah tidak pernah menjadi kriteria ciri2 MELAYU didalam Perlembagaan Negara.

    salam

    ReplyDelete
    Replies
    1. dari segi science x logic perkahwinan campur mnyebabkan warna kulit berubah dari gelap ke sawo matang..

      Delete
    2. ye ke dr segi sains ni? saya rasa logik je. iron pun bila bertindak balas dengan elemen-elemen tertentu berubah warnanya samapai ada 3 jenis iron (Fe)

      Delete
    3. Saya sokong! ^_^...Bagi orang cina sawo-matang tuu sudah disebut hitam. Dalam keluarga melayu sendiri pun kadang kala anak yang cerah sedikit pun sudah dipanggil putih, adapun dalam keluarga sawo matang anak yg agak gelap seidkit sudah disebut hitam. jadi perkataan hitam itu sendiri adalah subjektif

      Delete
    4. Saya sokong! ^_^...Bagi orang cina sawo-matang tuu sudah disebut hitam. Dalam keluarga melayu sendiri pun kadang kala anak yang cerah sedikit pun sudah dipanggil putih, adapun dalam keluarga sawo matang anak yg agak gelap seidkit sudah disebut hitam. jadi perkataan hitam itu sendiri adalah subjektif

      Delete
  25. orang melayu memang lupa diri

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak baik mengata mcm tu...kalau pun benar,,mungkin juga berbalik pada awak juga "tak kenal diri" ...kalau kita tak kenal diri maka kita tak akan kenal Tuhan yg Mencipta kita.. :)

      Delete
  26. Kalaulah banyak suku-suku Melayu tiap-tiap suku kerana perbedaan geografis dan perbedaan penjajah eropa, mestinya rupa-rupa tak sama, budaya tak sama. tapi kenyataannya rupa sama, adat istiadat sama, pakaian sama. Kalau tidak dari datuk nenek yang sama, manalah mungkin!! Negara boleh berbeda-beda, tapi Melayu tetaplah Melayu. Tidak ada curi-mencuri budaya, ataupun curi peninggalan. Datuk nenek sama-sama melayu, iaitu warisan bersama dalam rumah tangga Melayu "BANGSA MELAYU".
    Urang Borneo(Dayak/Daya) juga ada kuning kemerahan, kuning langsat, bahkan hitam legam (keling) juga ada, tapi dari dahulu kala urang Dayak yang masuk Islam akan menyebut dirinya urang Melayu bukan lagi urang Dayak semisal kerajaan Kutai dan Kerajaan Sambas, yang mulanya Kerajaan Dayak setelah masuk Budaya Islam Jadi Kerajaan Melayu walaupun urangnya tetap sama. Nusantara dahulu kala Dominasi Kebudayaan Hindu, ketika Sriwijaya Berbudayakan Buddha mereka menyebut dirinya Melayu yang artinya keluar dari adat yang lama (Melayu =lari bahasa jawa/jawa kuno). Ketika Budaya Hindu tergeser oleh budaya Islam maka orangnya menyebut dirinya Melayu. Maka dari itu orang-orang Melayu pening tentang asal-usul yang jelas. Tidak seperti orang Negro, orang Eropa,orang India, orang Cina yang jelas asal-usulnya. Intinya orang pribumi Nusantara yang berpindah Budaya dari Hindu ke Islam itulah disebut Urang Melayu, dan menjadikan Islam sebagai ciri budayanya. Banyak suku di Nusantara yang tidak bernafaskan Islam tidak mau disebut Melayu, yang bernafaskan Islam menyebut dirinya suku Melayu

    ReplyDelete
  27. Kita berasal dari seorang manusia iaitu Nabi Adam a.s. Ternyata bahawa Allah mencipta bangsa Melayu dengan pelbagai ragam warna kulit. Warna kulit bangsa lain agak seragam misalnya warna kulit Arab, Eropah, Afrika, Jepun, Latin, Eskimo, Red Indian. Warna kulit orang Melayu lebih pelbagai. cerah, putih, kuning, perang, merah, coklat, hitam, gelap semua ada. Perkahwinan campur dicatat dalam Tarikh Patani bukanlah sebab utama pertukaran warna kulit.

    ReplyDelete
  28. Tak payah nak kaji sangat lah asal usul dan warna kulit kita coz bukan boleh dibuktikan pun sebab semuanya dah berlalu terlalu lama nanti last2 buat teori sendiri jadikan sejarah mengelirukan masyarakat tapi realitinya aku tetap percaya melayu memang asal dari semenanjung malaysia warna kulit disebabkan faktor cuaca malaysia di garisan khatulistiwa

    ReplyDelete
  29. mungkin tinggal di pesisir gan, jadi kulitnya agak hitam :D

    ReplyDelete
  30. Sejak Nabi Adam AS dan Hawa diturunkan ke bumi hingga ke zaman Nabi Idris dianggarkan dalam lingkungan 2500 tahun-umat manusia telah berkembang biak hingga beratus juta orang dan telah bertebaran diempat penjuru dunia dengan empat perbezaan cuaca bentuk muka bumi: 1. Penghuni dataran bawah - bertamadun tinggi. 2. Penghuni dataran rendah - kurang bertamadun. 3. Penghuni dataran atas - kurang primitif. 4. Penghuni dataran bukit - primitif. 5. Penghuni dataran tinggi - lebih primitif. Kaum pertama yang dibinasakan Allah adalah kaum Tlumer/Lumeria di zaman Nabi Nuh dengan banjir besar di seluruh dunia - binasa sama sekali kecuali 70 orang diselamatkan untuk menyambung tamadun penghuni dataran rendah. Akibat dari banjir besar yang tidak kunjung surut tersebut telah membentuk samudra luas dan selat selat juga berpuluh ribu pulau pulau besar dan kecil serta benua benua di seluruh pelusuk dunia. Kejadian tersebut tidak menjejaskan penghuni dataran rendah, atas dan yang lainnya. Kemudian dibinasakan pula kaum kedua, kaum penghuni dataran rendah, kaum Add/Atlantis di zaman Nabi Hud dengan ribut pasir di seluruh dunia. Akibat dari kejadian itu telah terbentuk banyak padang padang pasir yang luas terbentang dan dasar samudra dipenuhi pasir menyebabkan paras air laut semakin meninggi dan muka bumi semakin mengecil. Kejadian tersebut juga tidak menjejaskan penghuni dataran atas, bukit dan tinggi. Kaum ke12 dibinasakan Allah adalah kaum Saba' di zaman Nabi Sulaiman dengan banjir besar ke2 Al'Arim, kejadian tersebut cuma melibatkan kawasan tertentu dan tidak juga menjejaskan penghuni dataran atas, bukit dan tinggi. BANGSA MALA adalah di antara bangsa yang terpisah dan terputus hubungan dan tamadun diberbelas ribu pulau dan tanah besar yang amat primitif, bangsa bukit yang terselamat dari banjir besar, ribut pasir, halilintar dan Al'Arim. Bangsa awal yang telah ujud sebelum kelahiran Nabi Ibrahim AS.

    ReplyDelete
  31. Datok sy sbelah ayah org siam,nenek sy sblah ayah org bugis. Ayah sy siam bugis. Datok sy sblah mak cina-melayu, Nenek sy sblah mak keturunan melayu-india. Mmg sejak dlu bercampur campur kan. Sy ialah keturunan bugis-siam-malay-cina-india. Sy bangsa Melayu. Haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Melayu dalam bahasa Yunan kuno maksudnya rojak!!!

      Delete
  32. MELAYU=BANGSA, BAHASA DAN BUDAYA YANG PALING ROJAK DALAM DUNIA. Lebih rojak dari rojak mamak, rojak bandung dan rojak buah!!!

    ReplyDelete
  33. Bangsa melayu menjadi rojak krn faktor geografi yg berpulau2(dikelilingi air) zaman dahulu pengangkutan air adalah paling utama antarabangsa..jd masyarakat asia Tenggara pd ms dulu lebih mudah brinteraksi dgn bangsa2 lain di seluruh dunia dan berevolusi..dan ini adalah sesuatu yg baik sebenarnya..kerana org melayu menjadi lebih terbuka..

    ReplyDelete
  34. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  35. melayu satu satu bangsa di dunia ada hitam ada putih ada kelabu ada kuning langsat...asalnya orang sungai mayu kat burma.

    ReplyDelete
  36. saya membaca tentang sejarah untuk menncari sesuatu yg boleh saya ceritakan kepada anak/cucu.Cuba semak bagaimana baginda Rasullah boleh mengingati dan menghafal nama leluhurnya dengan begitu ramai sedangkan baginda tidak tahu dan tidak pandai membaca dan menulis....inilah kelebihan sejarah kepada semua penulis pengkaji sejarah saya minta izin membaca dan jika perlu izinkan saya copy paste

    ReplyDelete
  37. melayu universal, kulit pelbagai warna, hidung, mata pelbagai bentuk. dah ciptaan tuhan begini, itulah kuasa Allah.

    ReplyDelete
  38. BANGSA MELAYU ADALAH BANGSA YANG BODOH... KALAU DULU DIAKUI KEKUATAN BANGSA MELAYU... TAPI SEKARANG PERPECAHAN DIKALANGAN MEREKA JELAS MENUNJUKKAN KEBODOHAN MEREKA... ETNIK INI TERPECAH KEPADA 4 KUMPULAN YANG BESAR UMNO, PKR, PAS DAN PERKASA... MASING-MASING BERTUJUAN UNTUK MERAMPAS TANAH MELAYU... TANAH MEREKA SENDIRI... JELAS MENAMPAKKAN KEBODOHAN MEREKA... HANG TUAH PERNAH BERKATA BAHAWA MELAYU TAKKAN HILANG DIDUNIA... TAPI BILA MELIHAT PERCAKARAN DIKALANGAN ORANG MELAYU... INI MEMBUKTIKAN BAHAWA MELAYU ITU AKAN HILANG DITANAH MELAYU... SATU HARI NANTI ORANG AKAN BERKATA BAHAWA TANAH INI DULUNYA KEPUNYAAN ORANG MELAYU... TETAPI OLEH SEBAB KEBODOHAN MEREKA... KAMI KUMPULAN MENORITI TELAH MENGAMBIL ALIH TANAH INI... JANGAN SAMPAI ORANG LUAR MEMPERHAMBAKAN ORANG MELAYU BUAT KALI YANG KEDUA SELEPAS KEMERDEKAAN TANAH MELAYU...

    ReplyDelete
  39. kalau ikut sejarah catatan yang jelas berkaitan Melayu ni blh rujuk catatan i-tsing seorang sami budha dari cina yang mengembara ke india dan sebelum tu pernah singgah ke sebuah negeri yang bernama "Melayu' pada tahun 673masihi... dalam rekod i-tsing ni, kerajaan melayu ni terletak di pulau sumatera... apabila i-tsing balik dari india dan singgah balik ke negeri melayu ni, ianya telah di takluk oleh kerajaan srivijaya yang juga berpusat di pulau sumatera.

    selepas kejatuhan kerajaan srivijaya, wujud pulak sebuah kerajaan bernama malayapura sekitar tahun 1300 yang membawa maksud "kota melayu"... pusat pemerintahan kerajaan di adalah di pendalaman minangkabau... dan orang mandailing antara suku kaum yang juga datang dari kerajaan ni...

    selepas kejatuhan melaka, acheh menjadi kesultanan melayu yang paling kuat di rantau nusantara... dalam beberapa episod perang aceh dan johor(1613) johor kalah perang... sultan dan rakyat johor dibawa ke aceh...

    pendek kata, semenanjung melayu dengan sumatra ni memang xleh dipisahkan sejarahnya... melayu wujud di sini... kite boleh berbangga dengan bangsa melayu, tapi jng taksub... seluruh kepulauan nusantara ni adalah wilayah kite... suku kaum tu hanya pecahan mengikut wilayah, namun kite memang melayu...

    ReplyDelete
  40. Saya berkulit gelap, jadi 200% melayu asli lah..
    Proud !!!!

    ReplyDelete
  41. datuk sebelah bapa Indian muslim nenek sebelah bapa Indonesia+cina Dan mak sebelah datuk melayu maybe nenek sebelah mak cina bidayuh yang saya tak paham kenape orang cakap saya ni India campur Arab pulak Arab tu datang Dari mama...

    ReplyDelete
  42. Apakah ada kemunkinan orang Melayu berkulit hitam-merah atau hitam manis akibat dari kahwin campor dengan orang hitam dari Afrika? Ingatkah teori Out Of Africa?

    ReplyDelete
  43. Tak kisah la bangsa apa, dunia hanya sementara, masuk kubur juga, yg pnting hdup harmoni.. hahahaha , campur apa2 pun melayu,, melayu la tu..

    ReplyDelete
  44. Sye org melayu sambas,,kalimantan barat,
    Salam kenal saudaraku sebangsa serumpum :)

    ReplyDelete
  45. klu mak sy cine n ayh sy melayu..tp sy melayu..tp muke cine...melayu ke sy??hahaha...terlebih mkn sambal belacan la

    ReplyDelete
    Replies
    1. Awak laki pompuan..klopompuan add wchat: matperang123

      Delete
  46. makasih infonya,,
    sangat menarik dan bermanfaat,,

    ReplyDelete
  47. infonya sangat menarik,,
    mantap,,,

    ReplyDelete
  48. Sy ni msi xfaham la mgpa org malayu malaysia ni sll mengeneralisir semua suku bangsa di nusantara sbg melayu,, jawa,bugis,dayak,pinoy, dll semua di kata melayu,dg alsan warna kulit?? Cz mreka jawa,pinoy,ambon,mempunyai budaya n bahasa yg "jauh" sgt berbeza dg org melayu, filipin dg bhs tagalog its different! Sdg scr sains xde la sebut bangsa melayu, setahu sy cm ade bangsa Austronesia (kulit kuning,coklat sawo matang) dg bangsa Melanesia (kulit hitam) , dah jls lah kita ini sgt berbeza! Namun perbezaan bukan utk memecah belah, ttpi utk saling melengkapi.
    bkn nak bgaduh.. tlg smpaikan scr logic n sains, sb spengetahuan sy kita boleh sebut satu bangsa kl sama dlm berbahasa!

    ReplyDelete
  49. saya india + arab + siam pattani.. adakah saya ini melayu?

    ReplyDelete
  50. WINENLOSE
    =========
    Thanks Infonya , Nitip Linknya yaaaa
    Agen Sbobet
    Agen Judi
    Agen Bola
    Agen Asia77
    Agen IBCBET ONLINE
    Agen SBOBET ONLINE
    Agen JUDI ONLINE
    Agen CASINO ONLINE
    Agen Bonus Sbobet
    Prediksi Bola

    AGEN JUDI | AGEN BOLA | AGEN SBOBET | WINENLOSE
    http://198.50.183.104/
    http://198.50.183.104/asia77
    http://198.50.183.104/ibcbet-online
    http://198.50.183.104/sbobet-online
    http://198.50.183.104/judi-online
    http://198.50.183.104/casino-online
    http://198.50.183.104/promo
    http://198.50.183.104/category/prediksi-bola
    http://198.50.183.104/agen-judi

    ReplyDelete
  51. awalnya saya ragu untuk megikuti pesugihan KIYAI DIMAS KANJEN atau bisa dibilang uang goib tapi saya pikir tidak ada salahnya untuk mencoba dan setelah saya menghubungi KIYAI DIMAS KANJEN saya minta bantuan uang goib sama beliau .dan saya benar-benar sudah membuktikan demi allah bahwa KIYAI DIMAS KANJEN bisa merubah kehidupan saya dalam sekejap awalnya saya sangat miskin makanpun susah ,alhamdulillah dengan bantuan KIYAI DIMAS KANJEN saya bisa merubah kehidupan saya jauh lebih baik daripada sebelumnya beliau membantu saya uang goib 900 juta .saya sangat berterimah kasih kepada KIYAI DIMAS KANJEN atas bantuan beliau ,dan saya menyapaikan kepada saudarah-saudarah yang ingin merubah nasib seperti saya hubungi 082_349_535_132 KIYAI DIMAS KANJEN TAAT PERIBADI saya sudah membuktikannya sendiri

    ReplyDelete
  52. Apa tipu je lar

    semua daripada keturunan Raja India dan Raja China... Pandai Pamdai semua buat cerita... mengarut betul

    ReplyDelete